چکیده:
مسائل اقلیتهای دینی از دهة هفتاد میلادی به اینسو، بهواسطة عواملی از جمله مهاجرت، تکثرگرایی و درهمآمیختگی به مسائل عمومی و چالشبرانگیز جوامع غربی تبدیل شده است که یکی از اینها نحوة زیست اجتماعی آنان محسوب میِشود. برایناساس این پرسش مطرح میشود که زیست اجتماعی اقلیتها در جامعة ایران با داشتن حکومت اسلامی چگونه است؟ در مقالة پیشرو نحوة زیست اجتماعی زرتشتیان شهر تهران با استفاده از روشهای مشاهده، مشاهده همراه با مشارکت، مصاحبة عمیق و مطالعات اسنادی بررسی شد. زیست اجتماعی زرتشتیان از خلال چهار مقولة «علل کاهش جمعیت زرتشتیان»، «تمایز میان خود و دیگری»، «بهحاشیه راندهشدن» و «کنشها برای بهرسمیت شناختهشدن اجتماعی» تحلیل شد. نتیجه اینکه زرتشتیان سعی میکنند برای حفظ دین خود، بهرسمیت شناختهشدن در جامعه و از دست ندادن حقوق قانونی، به شکلی کاملاً مسالمتآمیز در میان جامعة مسلمان ایرانی به زیست آرام خود ادامه دهند؛ بنابراین، بهنظر میرسد زرتشتیان در زمینة زیست اجتماعی، وضعیت خودویژهای دارند و مشمول هیچیک از دو الگوی همانندگری و چندفرهنگگرایی نیستند.
The religious minorities problems have become the common controversial issues of western societies by factors such as immigration, pluralism, and interconnectivity from the 1970s. One of these issues of religious minorities has been their social life. Meanwhile, the question arises as to how the social life of minorities is in the Iranian society, which has an Islamic state. This paper is to study the Zoroastrian social life status in Tehran using observation, participation, in-depth interviews and documentary studies methods. Zoroastrian social life were examined among the four categories of “causes of Zoroastrian population decline”, “differentiation between oneself and another”, “marginalization” and “actions for social recognition”. Results show that Zoroastrians try to increase the sense of belonging and solidarity among themselves through the non-acceptance of non-Zoroastrians in their communities, the avoidance of marriage with non-Zoroastrians, the efforts to live in their particular regions and the education of their kids in special Zoroastrian schools. Zoroastrians also try to live in a totally peaceful way among the Iranian Muslim community to maintain their religion and to be recognized in society, and not to lose their legal rights. Therefore, it seems that they have a special status in their social life environment, and are not subject to any of the two patterns of assimilation and multiculturalism.
خلاصه ماشینی:
بررسي جامعه شناختي زيست اجتماعي زرتشتيان شهر تهران به عنوان يک اقليت مذهبي 1 سيد حسين سراج زاده 2 سميه مؤمني 3 هادي درويشي تاريخ دريافت : ٩٦/١١/٠٩ تاريخ پذيرش : ٩٧/٠٧/٢٢ چکيده مسائل اقليت هاي ديني از دهۀ هفتاد ميلادي به اين سو، به واسطۀ عواملي از جمله مهاجرت ، تکثرگرايي و درهم آميختگي به مسائل عمومي و چالش برانگيز جوامع غربي تبديل شده است که يکي از اين ها نحؤە زيست اجتماعي آنان محسوب ميشود.
براين اساس اين پرسش مطرح ميشود که زيست اجتماعي اقليت ها در جامعۀ ايران با داشتن حکومت اسلامي چگونه است ؟ در مقالۀ پيش رو نحؤە زيست اجتماعي زرتشتيان شهر تهران با استفاده از روش هاي مشاهده ، مشاهده همراه با مشارکت ، مصاحبۀ عميق و مطالعات اسنادي بررسي شد.
نتيجه اينکه زرتشتيان سعي ميکنند براي حفظ دين خود، به رسميت شناخته شدن در جامعه و از دست ندادن حقوق قانوني، به شکلي کاملا مسالمت آميز در ميان جامعۀ مسلمان ايراني به زيست آرام خود ادامه دهند؛ بنابراين ، به نظر ميرسد زرتشتيان در زمينۀ زيست اجتماعي، وضعيت خودويژه اي دارند و مشمول هيچ يک از دو الگوي همانندگري و چندفرهنگ گرايي نيستند.
Multicultural پيشينۀ پژوهش پژوهش هاي داخلي به طورکلي ميتوان پژوهش هاي مربوط به زرتشتيان را به عنوان اقليتي ديني، به پنج دستۀ مطالعات تاريخي، زبان و فرهنگ هاي باستاني، هنر و معماري، حقوق و علوم سياسي و علوم اجتماعي تقسيم کرد که از اين ميان ، پژوهش هاي علوم اجتماعي بررسي شده است .
(2011), L’Islam Médiatique: Stratégies De Visibilisation Dans Le Minorités Religieuses: Visibilité et Reconnaissance Dans L’espace Public Colloque Des 7-8 Avril 2011, Strasbourg: Université De Strasbourg.