چکیده:
مسئله شر همواره ذهن معتقدان به خدای شخص وار را به خود درگیر کرده و تاکنون تئودیسه های متعددی برای توجیه وجود شر در عالم مطرح شده است؛ اما نویسنده معتقد است تئودیسه های موجود در رسیدن به هدف خویش ناکام اند؛ از این رو می کوشد بر اساس خداباوری پویشی، تئودیسه ای جدید مطرح کند. او ابتدا به سراغ داستان آفرینش و آموزه خلق از عدم می رود؛ آموزه ای از که از نظر او، باعث پیدایش این دیدگاه است که خدا بر همه چیز تسلط کامل دارد و منشا شرور نیز خود خدا است. اما او نشان می دهد اعتقاد به خلق از عدم در نزاع های الاهیاتی صدر مسیحیت ریشه دارد و پیش از آن، بسیاری از الاهی دانان به نظریه ای دیگر باور داشتند: خلق از آشوب. در گام بعد، نویسنده تئودیسه های مبتنی بر خداباوری سنتی را مرور می کند و با یادآوری کاستی های آنها نشان می دهد خداباوری سنتی مشکلی حل ناشدنی با شرور دارد که ناشی از پذیرش آموزه خلق از عدم است. او در نیمه پایانی مقاله، دیدگاه پویشی درباره قدرت الاهی و خلقت جهان را تبیین و استلزامات این نظریه را بیان می کند
خلاصه ماشینی:
لونسون به نحو کلیتر، درباره کتاب مقدس عبری نشان میدهد این فرض کـه ایـن کتاب بر ایده خلق از عدم مبتنی است ، این دیدگاه ناموزون و بیش از حد خوشبینانه را پدید آورده است که خدا بر همه چیز تسلط کامل دارد (٥٠ ,٤٩ ,xiii :Ibid.
آیا ایمان مسیحی مستلزم آموزه خلق از عدم است ؟ دیدگاه خود مای این است که گرچه آموزه خلق از عدم در هیچ جـای کتـاب مقـدس به صراحت ابراز نشده، اما این آموزه در دیدگاه کتاب مقدسی مضمر است ؛ به این معنـا که متفکرانی که کار خود را بر کتاب مقدس بنا کرده بودند هنگـامی کـه بـا ایـن ایـده یونانی مواجه شدند که جهان ما را خالق از مـادهای ازلـی شـکل داده اسـت ، ضـروری دانستند که برای محافظت از دیدگاه کتابمقدسی درباره قدرت الاهی، آمـوزه خلـق از عدم را مطرح کنند (١٧٤ ,١٦١ ,٧٧ ,٢٦-٢٥ ,viii, xii :Ibid.
اما منتقدان در پاسخ میتوانند بپرسند: آیا نقض اختیار هیتلر در برابر اینکه مانع آن شویم که هیتلر اختیار و انسانیت میلیونها انسان دیگـر را نقـض نکند، هزینه اندکی است ؟ هر بار که انسانها اختیار خود را برای غارت، تجاوز، قتـل و دیگر اموری به کار میگیرند که اختیار و انسانیت دیگر انسانها را نقض میکند، همین پرسش مطرح میشود: آیا میتوانیم موجود قادر مطلقی را که خیر و عشق کامل اسـت در نظر بگیریم که گرچه قدرت آن را دارد که مانع این امور شود، اما چنین نمیکند؟ در مواجهه با این اشکالات، برخی از باورمندان به خداباوری سنتی معتقد به اختیـار صرفا میگویند درست است که نمیتوانند توضیح دهند که چرا خدا اجازه میدهد این حجم فراوان از شرور رخ دهد، اما نیازی هم به ایـن توضـیح نیسـت .