چکیده:
تعریف از راههای مهم پرورش مطالب است. بخشهای بزرگی از تعلیمات اخلاقی و عرفانی
سعدی در بوستان و گلستان از راه تعریف ارائه میشود. در این تعاریف. سعدی با تفکر انتقادی
و تیزبینانه و مستدل,ء ضمن درک و فهم و تفسیر مسائل پیچیده و حکمتآمیز و تشخیص و
تحلیل سوالها و بکارگیری منطق با نتیجهگیری معقول از اطلاعات حاصل از منابع معتبر
کتبی و شفاهی توانسته مخاطب را از نقصها و کجرویهای موجود جامعه عبور دهد و او را
برای ورود به مدینة فاضلة خود رهنمون شود.
اگر هدف از تعریف منطقی, ارائة تصور واضح از معرّف و متمایز ساختن آن از دیگر مفاهیم
باشدء سعدی در بوستان و گلستان با استفاده از «تعریف به مثال» و آوردن ضدهای معرف
توانسته ضمن رسیدن به اهداف تعریف. به الگویی کلی در مبحث تعریف در متون آدبی دست
یابد.
در این تحقیق پس از مطالب مقدماتی دربارة مبحث اصلی به بررسی و تحلیل
تعاریف عرفانی و اخلاقی در هر دو کتاب بوستان و گلستان اختصاص دارد.
The definition is an important way of expanding the content. Large sections of moral and spiritual education of Saadi's Bustan and Gulistan are presented by definition. The tallest and most complex mystical and moral concepts that often lead to social consequences attending creative language through Saadi’s Islamic and Iranian background, the Quran and sciences such as logic, distributes for general and specific public explained the history of Persian language and literature such rhetoric in memory. In these definitions,by critical thinking and shrewdly reasoned, Saadi tried to understand and interpret complex and sagely issues, and detected and analysed questions and applied of logic to conclude about information obtained from reliable written and oral sources successfully, and could pass audience from defects and perversion of the society and lead them to enter his supreme purview. If the purpose of reasonable definition, providing vivid imaginations of defining and distinguishing it from other concepts are, Saadi's Bustan and Golestan using the "definition example" and get Zdhay represents able to achieve the defined objectives, the overall pattern is defined in the context of the achieve literary texts. In this study, after introductory material about the definition, the main topic to study and analyze the definitions of mysticism and morality in each book is devoted Bustan and Golestan.
خلاصه ماشینی:
(282 :1 ٨- تعاریف در بوستان ٨- ١- تعریفهای عرفانی در بوستان ٨- ١- ١- طریقت طـریقــــت بجـز خــدمت خـلق نیست به تسـبیـح و سـجـاده و دلـــــق نیست (کلیات سعدی ، بوستان ، باب اول ) سعدی در تعریف اول ، طریقت را با مفهوم «خدمت به خلق » تجزیه و تحلیل میکند و آن را برای خواننده میشناساند و سپس نتایج مترتب بر این تعریف را چنین باز میگوید که اهل طریقت نباید تنها با تسبیح و سجاده و دلق (امور ظاهری ) خود را صوفی بشناسانند و به این وسیله از خدمت به خلق غافل بمانند.
در تعریف زیر، ضمن طنزی ، عقیدة خود را نسبت به قاضیان اینگونه بیان میکند: «همه کس را دندان به ترشی کند گردد مگر قاضیان را که به شیرینی » (همان ، باب هشتم ) ١٠- نتیجه گیری گلستان و بوستان دو اثر تعلیمی هستند و سعدی میخواهد بوسیلۀ این آثار، پاره ای از تعلیمات اخلاقی و عرفانی را برای مخاطب بیان کند.
از آنجا که اغلب معرفها در گلستان و بوستان ، اخلاقی و عرفانی و مفاهیم انتزاعی هستند، سعدی برای ایضاح و روشن کردن مطالب ، به «تعریف به مثال » که در علم منطق از جملۀ «تعریف به رسم » محسوب میشود، متوسل میشود؛ گاهی نیز مفاهیم انتزاعی و معقول را از راه ارائۀ مفاهیم متضاد و ویژگیهای آن ضد تعریف میکند تا خواننده با شناخت ضد، به شناسایی معرف برسد.