چکیده:
یکی از آثار ادبی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و مربوط به دوره بازگشت ادبی است، مثنوی طاقدیس است. فهم این اثر به دلیل وجود تعداد زیادی از لغات عربی دشوار و واژه های نامانوس فارسی کهن، برای عموم کمی مشکل به نظر میرسد. سبک آن تمایل به دو سبک خراسانی و عراقی (دوره بازگشت) دارد. در این مقاله سعی شده است سبک مثنوی طاقدیس – با توجه به محدودیت صفحات – از هر یک از سطوح سه گانه فکری، زبانی و ادبی فقط با یک شاخص بررسی شود. (در سطح فکری، ویژگی محتوا، در سطح زبانی، حوزه لغات و در سطح ادبی، مقوله تشبیه). از جمله نکات مهمی که میتوان به آن اشاره کرد، تاثیرپذیری طاقدیس از مثنوی مولوی است. از ویژگیهای بارز سبک طاقدیس، استفاده فراوان از آیات و روایات و همچنین آرایه تلمیع است.
خلاصه ماشینی:
بررسی سبک مثنوی طاقدیس (ص ٣١١- ٣٠١) 1 سید مهدی صدرالحفاظی تاریخ دریافت مقاله :٩٠/٢/١ تاریخ پذیرش قطعی :٩٠/٥/٨ چکیده : یکی از آثار ادبی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و مربوط به دورة بازگشت ادبـی اسـت ، مثنوی طاقدیس است .
سبک شناسی مثنوی طاقدیس در این پژوهش بیشتر به زوایایی از سبک طاقدیس میپـردازیم کـه شـاعر بـدانها توجـه داشته است و یا نسبت به دیگر آثار شاعران تفاوتهایی دارد؛ اهم آنها را میتوان در ذیل آورد: محتوا و مضمون ، برخی از عناصر زبانی و ادبی .
نتیجه : یکی از مشهورترین مثنوی های دورة بازگشت ادبی ، مثنوی طاقدیس ، اثر طبع ملا احمد نراقی است که متاسفانه با ارزش معنوی والایی که دارد، چندان مورد توجه نیسـت .
در ایـن پژوهش سبک طاقدیس با عنایت به عناصر سبکی و ویژگیهایی که دارد؛ چنانکـه در سـطح زبانی ، بسامد بالای لغات عربی و ترکیبات جدیـد و لغـات نامـأنوس و کهـن و همچنـین در سطح ادبی ، بسامد بالای لغات جدید و یا کم استعمال اضافة تشـبیهی ، و در سـطح فکـری محتوای اثر و در پایان آرایة تلمیع مورد بررسی قرار گرفتـه اسـت .