چکیده:
این مقاله، به معرفی بگینها، یکی از مهمترین جنبشهای زنانه قرون وسطای مسیحی میپردازد و با تعریف مقولات سنت و بدعت در آن دوره، درصدد توضیح اتهام بدعت علیه ایشان است. کلام بومی، که حاصل بهکارگیری زبان محلی به جای لاتین، تکیه بر تجارب عرفانی، به جای متون مقدس رسمی در عرصه تفکر دینی، انتقال قدرت از مردان طبقات بالا به سطوح پائین و زنان و افزایش چشمگیر مخاطبان است، پس از الهیات مدرسی و رهبانی پدید آمد و ظهور بگینها حاصل آن است. زنان عارف پرشوری که با رد ممنوعیتهای دستگاه کلیسایی، نوع جدیدی از حیات جمعی دیندارانه ابداع کردند و با مطالعه کتاب مقدس، شهود و موعظة تجارب خویش به زبان مادری، واسطهگری کلیسا در امر نجات را زیرسوال بردند و باب جدیدی در کلام و عرفان مسیحی گشودند. عواملی چون خروج از سیطره کلیسا و عدم وابستگی به هرگونه مرجع بشری، باور به دستیابی انسان به کمال و نجات در حیات دنیوی، بینیازی از انجام شعائر کلیسایی و تعلیم اموری مخالف ایمان کاتولیک، مهمترین اتهامات ایشان است.
تطرقت الباحثة فی هذه المقالة إلی الحدیث عن حرکة بجینها التی تعتبر واحدة من أهم الحرکات النسویة فی القرون الوسطی المسیحیة، وبعد أن عرفت مفاهیم السنة والبدعة حسب مقتضیات تلک الآونة، بادرت إلی بیان أسباب اتهام هذه الحرکة بأنها مبتدعة. بعد اللاهوت المدرسی والرهبانی فی المسیحیة، ظهرت أمور أخری من قبیل: الکلام المحلی الذی هو ثمرة لاستخدام اللغة المحلیة بدلا عن اللاتینیة، الاعتماد علی التجارب العرفانیة بدلا عن النصوص المقدسة الرسمیة فی مجال الفکر الدینی، انتقال القدرة من الرجال النبلاء إلی عامة الرجال والنساء، تزاید عدد المخاطبین علی نطاق واسع.
ویوعز السبب فی ظهور حرکة بجینها یعود إلی أن النساء العارفات المتحمسات عارضن المنع الذی کانت تفرضه الکنیسة علیهن، وإثر ذلک أبدعن نمطا جدیدا من الحیاة الدینیة الجماعیة، ومن خلال دراستهن الکتاب المقدس والشهود والموعظة، اعتمدن علی لغتهن الأم للتشکیک بکون الکنیسة واسطة للنجاة، وبذلک فتحن نافذة جدیدة فی الکلام والعرفان المسیحی. ومن أهم التهم التی وجهت لهن عبارة عما یلی: الخروج عن سیطرة الکنیسة، عدم ارتباطهن بأی مرجعیة بشریة، الاعتقاد بقدرة الإنسان علی نیل الکمال والنجاة فی الحیاة الدنیا، عدم الحاجة للقیام بالشعائر الکنسیة، تعلیم مسائل تتعارض مع العقائد الکاثولیکیة.
This article gives and account of one of the most important Christian feminine movements in the medieval age called Beguines and seeks to study the charge of heresy brought against them by defining the tradition and heresy of that period. Indigenous theology emerged after scholastic and monastic theology as a result of the use of local language instead of Latin، relying on mystical experiences instead of official sacred texts in the area of religions though، the transfer from the domination of the men of supper classes to the lower domination of the men of lower class and women and the dramatic increase in audiences. The Movement of the Beguines emerged when mystic women rejected the prohibitions of church and started a new collective religion life. They questioned the intervention of the church in the belief of salvation and developed a new approach to Christian theology and mysticism after studying the Bible، using intuition and preaching of their experiences in their mother tongue. Their main charges are: gaining freedom from the domination of the church، relaying on no human reference source، the belief that man can achieve perfection and salvation in this world، ignoring the need for performing religious rituals، and teaching anti Catholic ideas.
خلاصه ماشینی:
"با وجود این، فرمان پاپ برخی از موضوعات موجود در آثار اکهارت را مورد مناقشه خواند و او را به تبلیغ باورهای بدعتآمیزی چون خلقت ازلی عالم، همزمان با پسر، تغییر مفاهیم رسمی و پذیرفتهشده در سنت مسیحی دربارة کفر، گناه، دعا و تقدیس خداوند، کاستن ارزش عبادات و اعمال ظاهری، این همانی انسان کامل با خدای پسر، خدای پدر و ذات خداوند، باور به توحید و نفی تثلیث و عدم مخلوقات متهم نمود(همان، ص 71ـ81).
جیارد زیر شکنجه، به خطای خود اعتراف نمود، گنهکار دانسته و زندانی شد، اما پورت، از کنار نهادن اعتقاداتش، طرد کتابش، همراهی با مراجع کلیسایی، سوگندی که ادای آن در جریان دادگاه تفتیش عقاید ضروری بود و نیز پاسخگویی به بازپرسان کلیسا سرباز زد و با وجود آنکه مزایای انکار عقایدش را برای او شرح دادند، از ابتدا تا انتهای محاکمه ساکت ماند.
اتحاد بیواسطه خدا و نفس در این عالم، که کلیسای کاتولیک تنها در مسیح به عنوان رأس و کلیسا بهمنزله بدن ممکن میدانست، تأکید بر کیفیت عمل به جای مطابقت آن با شعائر و آیینهای کلیسایی، که راه دریافت موهبتهای الهی و پیشروی به سوی کمال محبت بودند، ترک فضایل، ترویج عرفانی تنزیهی و زنانه، صغیر خواندن کلیسای جامع کاتولیک و بیان تقابل آن با کلیسای کبیر و سکوت در جریان محاکمه، مهمترین اتهامات پورت و عامل بدعتگذار بودن اوست."