چکیده:
در آیات و روایات بسیاری بر تاثیر اعمال انسان در حوادث طبیعی و بازتاب دنیوی آن اعمال تصریح شده است. این تاثیر و تاثر با رویکردهای گوناگونی همچون اخلاقی، تربیتی و هستیشناختی میتواند بررسی شود. در این تحقیق، رابطة تکوینی اعمال منفی انسان و حوادث طبیعی با توجه به روایات با رویکرد هستیشناختی بررسی میشود و با استفاده از روش نقلی، تاثیر اعمال اختیاری انسان در بروز حوادث طبیعی به صورت موجبة جزئیه اثبات میگردد؛ به این معنا که اعمال انسان مقتضی وقوع برخی از حوادث طبیعی است، هرچند از برخی روایات نیز میتوان به علیت تامة بعضی از اعمال نسبت به نتایج مترتب بر آنها دست یافت.
Many verses and narratives have highlighted the effect of man’s actions on natural events and the worldly
reflections of those acts. This impact can be examined through a variety of ethical, educational, and
ontological approaches. Using an ontological approach, this research investigates the existential relationship between man’s bad deeds and natural disasters with respect to narrations. Using the traditional method, the effect of the human’s optional actions on natural disasters is proved as particular affirmative proposition; that is, human actions requires the occurrence of some natural events, although some traditions also indicate the complete causality of some acts in relation to their outcomes.
خلاصه ماشینی:
"بدینروی، باید گفت: بنا بر اطلاق برخی از روایات نسبت به رزق (کلینی، 1407 ق، ج2، ص271)، وقتی انسان مرتکب گناه شود، این عمل منفی اقتضا دارد که انسان را از رزقی محروم کند، خواه آن رزق مادی باشد؛ مثل محروم شدن صاحبان آن باغ کذایی از ثمرات باغشان که در سورة قلم (آیات هفدهم تا سیام) به آن اشاره شده است.
ب. بیماری هشامبن سالم به سندی صحیح از امام صادق( در اینباره حدیثی را نقل میکند که حضرت با استناد به آیة سیام سورة مبارکة «شوری»، فرمودند: «هیچ رگی تند تند نزند و پایی به سنگ نخورد و درد سر و بیماری پیش نیاید، مگر به خاطر گناهی که انسان مرتکب شده است، و همین است که خدای عزوجل در کتابش میفرماید: هر مصیبتی به شما رسد، برای کاری است که به دست خود کردهاید و خدا از بسیاری هم گذشت میکند».
در دریای روایات نیز میتوان برای تأکید بیشتر بر این مهم، جواهر فراوانی از کلمات درر بار معصومان( یافت که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود: شیخ صدوق در ادامة روایت صحیح ابوحمزه ثمالی از امام باقر( که قبلا ذکر شد(کلینی، 1407ق، ج2، ص272) ـ سخنانی از پیامبر اکرم( آورده است که به این مطلب تصریح دارد.
ب. جواب حلی اگر بتوان میان گناه و نزول بلا در جوامع متدین رابطة علیت برقرار کرد، باید به این مطلب نیز توجه داشت که در آیات و روایات متعددی به حکمت نزول بلا در میان مؤمنان نیز اشاره شده است که از جملة این حکمتها، بازگشت همراه با تضرع انسان مؤمن (انعام: 42) و یا برای تطهیر مؤمن وـ بهاصطلاح ـ کفارة گناهان اوست (کلینی، 1407ق، ج2، ص444 باب تعجیل عقوبة الذنب، به ویژه احادیث شماره 1 و 3 و 10 که همگی صحیحالسند هستند)."