چکیده:
The Zoroastrian’s tower of silence (Dakhma) in Kerman, is one of the most valuable religious
monuments of Kerman and its history dates back to 1233-1261S.H.
Alongside, there is the main and older Dakhma that probably belongs to Sassanians. Since about
1320 S.H. that Zoroastrians burial tradition was changed because of the social and hygienic
reasons, it was disused and now, is in undesirable condition.
On the base of contemporary theory of conservation, one of the best ways to conservation of
architectural heritage is regeneration and rehabilitation and put them into consideration if possible.
There is three basic method to conserve an architectural monument based on contemporary and
classical theories: the first one is protective preservation with focus on maintenance of physical
conditions of monument in present situation and prevents it from changes; the second is restoration
in old usage for continuity, and the third one is revitalization and rehabilitation with new usage
that is relevance to the authenticity and identity.
Each of above methods will follow different problems that are depended on the type of monument
and various values and conditions of physical and nonphysical status of the building.
At first, in this paper, the information of Dakhma gathered for the field study and then analyzed in
qualitative research and deductive reasoning to find the best intervention in the monument.
In the end, according to the result of subject value essay and at the other hand, the needs of
stakeholders, the third method as giving a new usage with emphasize the authenticity and identity
of the subject regeneration it, is resulted.
دخمۀ زرتشتیان کرمان یکی از آثار معماری بسیار ارزشمند آیینی در مجاورت شهر کرمان است که قدمت آن به سالهای 1233 تا 1261 هجری شمسی میرسد. در کنار آن دخمة قدیمیتر و اصلی قرار گرفته که تاریخ ساخت آن به احتمال بسیار مربوط به دوران ساسانی است. از حدود سالهای 1320هـ.ش که شیوة دفن زرتشتیان به دلایل بهداشتی و اجتماعی تغییر کرد، این دخمه نیز متروکه شده و به مرور زمان در وضعیت حفاظتی نامطلوبی قرار گرفته است. بر مبنای نظریات حفاظت معاصر، همواره یکی از بهترین راهحلهای حفاظت میراث معماری، در صورت امکان بازگرداندن آنها به زندگی معاصر و مورد توجه قرار دادن آنهاست. برای حفاظت از یک اثر معماری بر مبنای تئوریهای کلاسیک و معاصر سه راه حل عمده وجود دارد : اول حفاظت پیشگیرانه با تمرکز بر حفظ وضعیت کالبدی بنا در وضع موجود و جلوگیری از تغییر و تأثیر عوامل مخل بر آن، دوم حفاظت در قالب باززندهسازی و ارایة کاربری قبلی اثر در جهت تداوم حیات آن و سوم حفاظت در قالب باززندهسازی و ارایة کاربری جدید و مرتبط با اصالت و هویت بنا. هر یک از روشهای فوق مسایل و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که بسته به بنایی که در آن به کار گرفته میشود متفاوت است و مستقیما به ارزشهای مختلف و شرایط و ویژگیهای کالبدی و غیر کالبدی بنا بستگی دارد. هدف از این پژوهش بررسی روشهای فوق و دستیابی به روش مداخلهای مناسب برای حفاظت دخمة زرتشتیان کرمان است که بتواند همزمان به بیشترین مقدار ممکن هم ارزشهای بنا را حفظ کرده و هم به نیاز مخاطبین پاسخگو باشد. روش تحقیق در این مقاله پژوهش موردی است. ابتدا اطلاعات مربوط به ارزشهای دخمة زرتشتیان کرمان با استفاده از روش میدانی و مطالعات اسنادی گردآوری شده و پس از آن این ارزشها با استفاده از روش تحلیل کیفی در جهت دستیابی به روش مناسب برخورد با اثر تحلیل و بررسی و بر پایة استدلال منطقی نتیجهگیری شده است. در پایان و با توجه به بررسی ارزشهای گوناگون اثر از یک سو و نیازهای ذینفعان از سوی دیگر و همچنین بررسی هر یک از سه روش مذکور در بازگرداندن اثر به زندگی معاصر و قدرت هر یک در انتقال و حفظ ارزشها و همچنین پاسخگویی به نیازهای ذینفعان، راه حل سوم، یعنی بازگرداندن آن به زندگی معاصر با ارایة یک کاربری جدید و با توجه و تأکید بر اصالت و هویت اثر نتیجهگیری شده است.
خلاصه ماشینی:
"A. in Restoration of historical buildings & fabrics, Academic staff member, faculty of Art and Architecture, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran, Received 2017/10/23 revised 2018/01/23 accepted 2018/02/13 available online 2018/06/22 Abstract The Zoroastrian’s tower of silence (Dakhma) in Kerman, is one of the most valuable religious monuments of Kerman and its history dates back to 1233-1261S.
There is three basic method to conserve an architectural monument based on contemporary and classical theories: the first one is protective preservation with focus on maintenance of physical conditions of monument in present situation and prevents it from changes; the second is restoration in old usage for continuity, and the third one is revitalization and rehabilitation with new usage that is relevance to the authenticity and identity.
Monument life facts from the beginning to the end - Playing an active role; during different times and between a human group with the same ideological identity in response to one of important, essential, and inevitable needs of their lives (having a place to bury the dead people) - Improving and organizing the area via the construction of new buildings (Dakhma & Khileh) during Qajar era.
While in the new Dakhma (Maneckji) which was founded with the aim of maintaining and organizing the spiritual concepts existing in Zoroastrianism and the Zoroastrian community of Iran, of architecture are also important in order to display "Cultural Integrity and Group Identity" in different lands with this monument."