چکیده:
هنالك عدة تساولات طرأت على الباحثين من خال رحلاته الفنية على صعيد المنتج الفني لاسيما الموسيقى متمثلة في
الاستفهامات التي وضعها أمام قوة الموسيقى السحرية ومديات تأثيرها في النفس البشرية لاسيما عند اشتغالاتة في الاويريتات المدرسيةء
لذلك ارتى الباحثان دراسة الوظيفة التربوية للموسيقى في عروض الاويريت المدرسي.
يضم هذا البحث أربعة فصولء تناول الأول منهاء مشكلة البحث التي تركزت حول التساؤل الآتي:
ماهي وظيفة الموسيفى التربوية في عروض الأويريت ؟
على حين تجلت أهمية البحث الحالي في دراسة تربوية الفعل الموسيقي في عروض الاوبريت المدرسي لما له من أهمية في
إيصال القيم التربوية والجمالية لدى المتلقي (الطالب)» ودور الموسيقى في تكوين وإعداد البنى التربوية فيه. أما هدف البحث فهو تعرف
الوظيفة التربوية للموسيقى في عروض الاويريت.
أما حدود فاقتصر الحد الزماني على سنة 2010 وجاء الحد المكاني في محافظة بابل أما الحد الموضوعي فهو دراسة
موضوعة الوظيفة التربوية للموسيقى في عروض الاويريت المدرسي.
أما الفصل الثاني فجاء من محورين الأول منه (مفهوم التربية الموسيقية) أما الثاني فجاء تحت تسمية ( الوظيفية التربوية
للموسيقى في عروض الاويريت المدرسي) واختتم الفصل بمؤشرات الإطار النظريء أما الفصل الثالث فضم عينة البحث ومنهج البحث
وأداته واختتم بتحليل عينة (اوبريت اقراً). واحتوى الفصل الرايع النتائج التي توصل إليها الباحثان وأهمها:
1. ارتبطت الموسيقى في العينة المحللة بعالم الروح كونها ارتبطت بالعالم الاجتماعي كونها لامست ذلك العالم بشكل مباشرء
واستطاعت تصوير الأحداث اليومية للحياة الاجتماعيةء لاسيما قدرتها على طرح موضوعات الذات والإحساس.
2. جاءت الموسيقى في العينة المحللة أداة ساعدت على خلق الروح الحماسية للمتلقي الطالب إضافة إلى تأثيرها المباشر في المزاجء
وتنمية العقل والجسم والوجدان ويالتالي خلق إنسان متوازن.
3. جاءت الموسيقى في العينة المحللة مصدراً للسعادة من خلال قدرتها على تمكين الطالب الاندماج بها والتعبير عن ذاته.
كما تضمن الفصل الرابع الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وقائمة المصادر والمراجع.
Many questions came into the researcher throughout his artistic knowledge at the level of
artistic products particularly music represented by the questions which were created by the
researcher for the power of music and its emotional effect on the human especially when the
researcher worked in academic operas. This research consisted of four chapters. Chapter One
comprised research problem which was focuced on the following question - what was the academic
function of the music in the displays of opera?- The current research had focused on the important of
the study of educational music act in the shows of academic opera due to its important in delivering
the educational and aesthetic values to the recipient (student) as well as its role in the construction
and preparation of educational structure. The aim of this study was to identify the educational
function of the music in the displays of opera. This research limited temporally to 2010, spatially to
Babylon governorate , while the topical limit was the study of the function of educational music in the
academic opera. Chapter two had dealt with two levels , the first one (concept of musical education)
and the second one came under the name of (the educational function of academic opera) this
chapter ends with indicators of theoretical frame. Chapter three regulated research methodology ,
the data of the research , and the instruments of analysis. it ended with the analysis of the "read
operetta". Chapter four contained the findings of this research, the most important findings were:
1- The music in the data analysis had engaged to the spiritual world since it related to the social
world because it touched the world in direct way and its ability to portray the daily events of
social life particularly its ability to raise subjects of self and feeling.
2- The music in the analyzed sample had regarded as an instrument to create the spirited for the
students plus its direct impact in temper and the improvement of the body and the mind and
thus creating a balanced human being.
3- It recognized as a sorucce of happiness throughout its ability to enable students to integrate and
express themselves. also this chapter had contained conclusion, recommendations, proposals,
and lists of sources and references.