چکیده:
در قـرن اول هجـری، مطالبـه سـند از اصحـاب و تابعـان بـرای نقـل حدیث مرسـوم نبود. بـه دلیـل پیدایـش اختافـات میـان سـخنان منسـوب بـه پیامبـر صلّی الله علیه و آله و سلّم در قـرن دوم، بـه تدریـج مطالبـه سـند مـورد اقبـال قـرار گرفـت. در شـرایطی که ایـن رویه در میـان عالمان حدیـث در حـال توسـعه بـود امامـان علیهم السّلام بـرای نقـل حدیـث بـه اسـاتید حدیثـی اتـکا نمی کردنـد و از طریـق پـدران خـود روایاتـی را نقـل می کردنـد. ایـن روایات نیـز، در مواردی کـه بـرای آنهـا سـندی ارائـه می کردنـد، مسـتند بـه مکتوبـات و صحفـی بـود کـه از طریـق پدرانشـان رسـیده بود و این طریق از طرق شـیوخ شناخته شـده حدیث نبود. این رویه، موجـب شـد تـا ایشـان را «صحفـی» بخواننـد. ایـن مقالـه، مفهـوم ایـن تعبیـر را تبییـن می کنـد و نشـان می دهـد کـه ایـن ویژگـی، بر خـاف نظر مطـرح کنندگانـش، نه تنها مایه قـوت طریـق اهل بیـت علیهم السّلام بـه پیامبـر صلّی الله علیه و آله و سلّم در نقـل حدیـث بـوده اسـت، بلکـه طریـق ایشـان را بـه یـک طریـق انحصـاری معتبـر تبدیـل کـرده اسـت.
It was not common to ask for evidence from companions and their affiliates to re-narrate a hadith. However، due to differences found among the quotes ascribed to prophet، the trend changed in the second century. Asking for the evidence of a Hadith became a source of validating it. This approach was then begging to take roots among Hadith Scholars. However، Infallible Imams did not depend on Hadith teachers to re-narrate a Hadith. Infallible Imams attempted to narrate Hadiths through their ancestors. In cases that infallible Imams did not provide evidence for a Hadith، the hadith was extracted from books and accounts that reached Imams through their parents. This method of re-narrating a Hadith was not familiar for the scholars of Hadith science at the time. As such، Infallible Imams were called “sohofi” which can be roughly translated as a person who self-acquires knowledge through books and resources without a teacher. The current study explores this term and seeks to point out that this state، contrary to the view expressed by those coining it، strengthens the stance of Ahlul- Beit in re-narrating hadiths and increases the validity of their method، making it a unique method.