چکیده:
در بخش هایی از رمان «بوف کور» صادق هدایت، آشکارا به برخی از مکان ها اشاره شده است. اما واقعیت های مکانی آن گونه با تمهیدات داستانی درآمیخته و نگارش تاویل پذیرانه ی این اثر را تحت شعاع قرار داده که ماهیت مکان واقعی رویدادها را در هاله ای از ابهام پیچیده است. و بسیاری را بر آن داشته تا گمان کنند «رمان بوف کور فاقد زمان و مکان است.» در حالی که بخش گسترده ای از فضاهای شبه خیالی بوف کور را می توان با تکیه بر جغرافیای تاریخی «ری و تهران» بازیافت که گستره ی تاریخی عهود باستان، سده های میانه و دوره ی صفوی تا قاجار را در بر می گیرد. در این مقاله با تکیه بر نشانه های درون متنی اثر و انطباق آن ها با جزئیات جغرافیای تاریخی «ری و تهران» نقشه ی مسیر راوی در یک مکان واقعی و عینی بازشناسی شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، اجزای مکان در بوف کور را می توان در سه مولفه ی مبدا، مقصد و مسیر حرکت قهرمان به سوی گورستان و قلعه ی بیرون شهر بازیابی کرد که با بازنمایی عناصری تازه در پی ابهام زدایی از عنصر مکان در بوف کور صادق هدایت است.
The place is one of the storys important elements. Point to some times of places in the parts of Hedayats Boof-e- Koor, but it appears that be able to paraphrase this effect, act secret thats locality. And to cause some times to imagine mistaking that without time and place, whereas you may to see in this effect Ray and Tehrans historical geography. This is including ancient period, Middle Ages and safavi as qagar. In this article to recover this places with help primitive map so we can to show the places in three details: origin, destination and cemetery route and out of city castle. This article is continuation to article: Rereading Hedayats Boof e Koor based on the socio cultural and historical geography of Ray for to open this cryptic effect. Rereading Hedayats Boof e Koor based on the socio cultural and historical geography of Ray for to open this cryptic effect.
خلاصه ماشینی:
بازیابی عنصر مکان در بوف کور صادق هدایت برپایة جغرافیای تاریخی ری و تهران کاووس حسنلی استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز سیامک نادری * باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز چکیده در بخشهایی از رمان بوف کور صادق هدایت، آشکارا به برخی مکانها اشاره شده؛ اما واقعیتهای مکانی آنگونه با تمهیدات داستانی درآمیخته و نگارش تأویلپذیرانهای پدید آورده که ماهیت مکان واقعی رویدادها را در هالهای از ابهام پیچیده است و بسیاری را برآن داشته تا گمان کنند «رمان بوف کور فاقد زمان و مکان است»؛ درحالی که بخش گستردهای از فضاهای شبهخیالی بوف کور را میتوان با تکیه بر جغرافیای تاریخی «ری و تهران» بازیافت که گسترة تاریخی عهود باستان، سدههای میانه و دورة صفوی تا قاجار را دربرمیگیرد.
اما نگارندگان این مقاله، در دو مقالة «مناسک تدفین و آیینهای گورستانی در آثار داستانی صادق هدایت» (1391: 19 و 22) و «شهر کهن ری در بوف کور» (1392: 153 و 160-163) کوشیدهاند بهگونهای جزئینگرانهتر، پیوندهای عینی میان مکانهای تاریخی شهر ری و مکان داستانی بوف کور را بازیابند تا نشان دهند که هدایت در بازسازی داستانی مکان بوف کور و رویدادهای آن تا چه اندازه به جزئیات مکانی توجه کرده و آن را برمبنای چه اطلاعات عمیق «جغرافیایی و تاریخی» سامان داده است.
2. توپوگرافی مناطق باستانی ری و تهران در بوف کور بررسی نقشة شهری که در بوف کور مکان حوادث واقع شده و بازیابی همانندیهای آن با شهر قدیم ری و تهران، گام دیگری است برای دریافت این واقعیت که هدایت با آگاهی و مطالعه در جغرافیای تاریخی این شهرها، رمان خود را سامان داده است.