چکیده:
ظهورگروه های تروریستی، نظیر داعش یا دولت اسلامی عراق و شام، متعاقب انفجارهای ١١ سپتامبر ٢٠٠١ فصلی نوین در تروریسم بین المللی گشود. داعش یکی ازخطرناک ترین گروه های تروریستی با ابتنا بر خلافت اسلامی، موجی از نگرانی ها و سوء برداشت ها را علیه دین اسلام و پیروان آن دامن زد. از سال
١٩٩٩ که جرقه های اولیه شکل گیری داعش زده شد تا سال ٢٠١٤ که داعش رسما خلافت خود را اعلام کرد، طیف وسیعی از موارد نقض آشکار قواعد حقوق بین الملل از جمله قواعد حقوق بین الملل بشر و حقوق بشردوستانه را صورت داد.
تمامی این جرایم و اقدامات خشونت بار تحت لوای اسلام و با تکیه بر شریعت اسلامی سازمان یافتند. همین امر سبب شد که دیگر بار انگشت اتهام جامعه بین المللی، جدی تر از قبل، به سمت اسلام و پیروان آن نشانه رود. نوشتار حاضر با به این نتیجه ، مداقه در قرآن، به عنوان قانون اساسی مسلمانان و رویه پیامبر دست یافته است که تشکیل خلافت اسلامی داعش و جنایات ارتکاب یافته به دست آنها نه تنها هیچ مبنای مشروعی در قاموس حقوق بین الملل اسلام ندارد بلکه از جانب جامع علمای اسلام به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد می شود که مبارزه علیه آن ضروری می نماید
خلاصه ماشینی:
"نکتۀ اول: درست است که داعش با استناد به قرآن اقدامات خود و از جمله جهاد و حمله به دارالکفر را توجیه میکند، اما آیات مرتبط به بحث را نمیتوان جدای از متن و سیاق کلی آیات تفسیر کرد، بلکه هر آیۀ قرآن باید به توجه به سیاق متن و آیات قبل و بعد آن مورد توجه قرار گیرد و به علاوه، آیات قرآن دارای شأن نزول میباشند که فهم آنها در تفسیر صحیح آیات نقش اساسی ایفا میکند.
انتساب این گروه به اسلام و توجیه جنایات آن براساس آن، بدون مطالعۀ مبانی و منابع این دین، بسی غیرمنصفانه به نظر میرسد، چراکه هر محقق منصفی با مداقه در متون دینی متوجه میشود که اولا، اعلام خلافت اسلامی از جانب داعش و معرفی ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرائی ـ معروف به ابوبکر بغدادی ـ بهعنوان خلیفه مسلمانان هیچ مبنای مشروعی براساس اسلام ندارد و ثانیا، جهاد و حمله به سرزمینهایی که در همزیستی مسالمتآمیز با مسلمانان بهسرمیبرند برای تحمیل دین، نه براساس متون دینی و نه بر اساس سنت پیامبر، بههیچوجه توجیهپذیر نیست و ثالثا، دینی که همواره پیروانش را به رحم و عطوفت با تمامی موجودات فرامیخواند هیچگاه جنایاتی چون تجاوز، خشونت، کشتار، بردگی و شکنجه را نسبت به انسان ـ که او را جانشین خداوند و اشرف مخلوفات معرفی میکند ـ برنمیتابد."