چکیده:
در این نوشتار به بررسی دیدگاه بارث در مورد کلیسای لوتری آلمان قرن نوزده و بیست و نیز نظرات وی در مورد رسالت حقیقی کلیسا می پردازیم.کارل بارث به عنوان متکلمی آکادمیک و کشیشی موعظه گر،از هر دو جنبه،مورد توجه اندیشمندان و الهی دانان مسیحی و به ویژه کسانی است که بر روی الهیات قرن نوزدهم و بیستم آلمان تحقیق می کنند.در بحث از نقش منفی کلیسای آلمان باید این نکته را مدنظر داشت که او به عنوان کشیشی موعظه گر به طور مستقیم با مسائل اجتماعی سر و کار داشته و به مسائل الهیاتی تنها به شکل انتزاعی و آکادمیک نظر نکرده است.بر همین پایه،وی توانسته است اندیشه های الهیاتی خود را به شکلی کاربردی در اجتماع مطرح سازد.از این رو،همواره باید این موضوع در ذهن پژوهشگر باشد که کارل بارث به دنبال پیدا کردن راهی برای عملی ساختن کلام خداوند از سوی کلیسا در سطح جامعه است و تنها به طرح موضوع از نقطه نظر کلامی آکادمیک صرف بسنده نمی کند.از این رو،وی کلیسای قرن نوزده و بیست آلمان را به دلیل جانبداری از جنگ و خدشه دارکردن ارتباط میان خدا و انسان به چالش می کشد.
خلاصه ماشینی:
Mackintosh 1967: 90 میشود یا تفسیری از کلام او است که میتواند شکلی انسانی به خود بگیرد و بنابراین ، نمیتواند کلام یگانه خداوند باشد که یک موعظه گر بدون هیچ تردیدی آن را ابراز و اعلان کند؟ وی از خویش میپرسید که چرا نمیشود از الهیات لیبرال برای موعظه استفاده کرد و انسان ها نمیتوانند با آن رابطه برقرار کنند.
بارث با خطاب قرار دادن کلیسا، در اصل ، الهیات آن زمان را مورد خطاب قرار میداد و مشکل کلیسا را مشکلی الهیاتی میدانست ؛ تفسیری باژگونه از آنچه باید باشد؛ تفسیری اشتباه از امر الهی و اطاعت از فرمان خداوند که اگر کلیسا آن را به شکل صحیح اعلان میکرد میتوانست سبب ارتباط مناسب میان خدا و انسان باشد و فاصلۀ موجود در این ارتباط را بردارد که پیامد آن روان شدن به سوی عدالت اجتماعی بود.
بارث مکاشفه و وحی الهی را که در الهیات قرن نوزدهم عنوان میشد مکاشفه و وحی حقیقی نمیدانست ؛ زیرا آن را با مسیح همخوان نمیدید و فکر میکرد که تا چه حد میتواند خطرساز باشد؛ چون این کلام یگانه خداوند نبود که در اعلان کلیسایی به کار گرفته میشد، بلکه کلماتی دیگر بود که در کنار و همدوش با کلمه یگانه خداوند یعنی عیسی مسیح برای ایجاد ارتباط میان خدا و انسان به کار گرفته میشد.
F. , Karl Barth, An Introduction to His Early Theology 1910-1931, Edinburgh: T & T Clark, 1962.