چکیده:
ﺛﻨﻮﯾﺖ، اﺻﻞ ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ دﯾﺎﻧﺖ زردﺷﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺖ آن ﺑﻪ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎن ﻣﯽرﺳﺪ. اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﻣﺴﯿﺮ ﭘﺮﺗﻼﻃﻤﯽ را ﻃﯽ ﻧﻤﻮده و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در اﯾﻦ راه ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﺑﺴﯿﺎری را ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺧﯿﺮ و ﺷﺮ اﺳﺎس ﺟﻬﺎن را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﻫﺮ ﯾﮏ ﺑﻪ ﻗﻮای ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪای ﻣﻨﺘﺴﺐ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و در ﭘﺎﯾﺎن ﺟﻬﺎن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺑﻬﺮة ﭘﯿﺮوان راﺳﺘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﻫﻮاﺧﻮاﻫﺎن دروغ ﺑﻪ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﻫﺴﺘﯽ ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﯾﮑﯽ از ﺑﺤﺚ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰﺗﺮﯾﻦ ﻣﺒﺎﺣﺚ در ﺛﻨﻮﯾﺖ زردﺷﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮ اﺛﺮ ﻓﺸﺎر ﻣﺘﻨﻘﺪان اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺠﺎد ﺷﺪ، ﺗﻠﻘﯽ آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﯾﻨﯽ ﺗﻮﺣﯿﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ در آن زروان اﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری را ﺑﺎزی ﻣﯽﮐﻨﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اورﻣﺰد و اﻫﺮﯾﻤﻦ ﻫﻢارز ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ﭘﺴﺮان ﯾﮏ ﺧﺪا اﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮔﺎه ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ اورﻣﺰد ﺑﺮ رﻗﯿﺒﺶ ﺳﺒﻘﺖ ﺟﺴﺘﻪ و ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺻﻮرت اﺳﭙﻨﺘﻪ ﻣﯿﻨﯿﻮ ﻋﻬﺪهدار ﻧﺒﺮد ﺑﺎ اﻫﺮﯾﻤﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﻘﺎﻟﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﻗﺪﻣﯽ ﻓﺮاﺗﺮ ﻧﻬﺎده و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻔﺼﻠﯽ از اﯾﻦ اﺻﻞ زردﺷﺘﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آﯾﺎت ﮔﺎﺛﺎﻫﺎﯾﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻨﺘﻘﺪان اراﺋﻪ دﻫﺪ.
Dualism is the fundamental Idea of Zoroastrianism, reaches to Achaemenid time. Theidea had a wavy path and stimulated so many conflicts during its historical journey. In this idea good and evil construct the foundation of the world, each of them attribute to distinct forces and that at the end the worst existence will be for the followers of Falsehood and for the follower of Truth the Best Thinking. One of the most controversial subjects in Zoroastrian Dualism, that sometimes rise due to force of Islamic critics, considering it as a monotheistic religion in which Zurvan plays the central role. In this regard Ormazd and Ahriman are considered equivalently as the sons of one Father. However, we witness sometimes, Ormayd precedes its rival, becomes central, in which case Spenta Mainiiu will undertake the battle against Ahriman. The present paper aims to take an additional step, presenting a detail description of the Zoroastrian element based on Gathic verses and critics analysis.
خلاصه ماشینی:
"One of the most controversial subjects in Zoroastrian Dualism, that sometimes rise due to force of Islamic critics, considering it as a monotheistic religion in which Zurvan plays the central role.
این مقاله ترجمهای است از:Gherardo Gnoli, "Dualism," Encyclopædia Iranica, Vol. VII, Fac. 6, 1992, pp.
(gumēziŠn) باید توجه داشت، گرچه این شکل نوین از ثنویت زردشتی، که در آن خداوند تا عنوان رقیب اهریمن تنزل مقام میدهد، قسمتی از پیکرۀ یکپارچۀ آموزهای است که در اصل برای قرنها دست نخورده باقی مانده است، تا محدودۀ مشخصی، تکاملی تاریخی، میتواند از منابعی ناهمگون، تا قسمتی، احیا شود.
تفوق زمان در برخی منابع، چه ایرانی و چه غیرایرانی، ریشه در دین مغان یا حتی متون دینی زردشتی قرن نهم دارد که به گونهای تفسیر شده است که زروانیزم (Zurvanism) را، چه به عنوان ادامۀ دین ایرانی همچون مزداییزم (Mazdaism)، الحاد مزدایی (Mazdean)، و یا صرفا گرایشی الهیاتی که در حاشیۀ راستکیشی تعریف شود، به اثبات میرساند.
در این نسخۀ تلفیقی، از نقش و ارزش خدای آفریننده کاسته شده و انسان تحت انقیاد قدرت مطلق زمان (zamān) قرار گرفته است و روح نمیتواند خود را از آن آزاد کند: «زمان بسیار قویتر از هر دو آفرینش است، آفرینش اورمزد و آفرینش روان ناپاک.
Idem, Die Religion des Judentums im späthellenistischen Zeitalter, 3rd ed.
Idem, La religion de l’Iran ancien, Paris, 1962.
A. Hultgård, "Das Judentum in der hellenistisch-römischen Zeit und die iranische Religion," ANRW II, pp.
Idem, Islam et religions, Paris, 1986.
Idem, "Les origines du gnosticisme et l’histoire des religions," in U."