چکیده:
معماری همساز با طبیعت و الهام از طبیعت به ویژه در فرم معماری تبدیل به یکی از دغدغه های معماران امروز شده است.با توجه به این موضوع، لزوم برسی مبانی تئوریک این رویکرد در معماری ضروری به نظر می رسد. در این پژوهش تلاش شدهاست که، با برسی مبانی تئوریک رابطه هندسه، هندسه اقلیدسی و رویکرد طبیعت گرا در درک فضای معماری، و آنالیز مجموعهفرهنگی گتی، اثر معمار برجسته ریچارد میر، که یکی از برجسته ترین آثار در معماری طبیعت گرا است، به فهم بهتر این رویکرددر معماری، یاری رسانده شود.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش تلاش شده است که، با برسی مبانی تئوریک رابطه هندسه، هندسه اقلیدسی و رویکرد طبیعتگرا در درک فضای معماری، و آنالیز مجموعه فرهنگی گتی، اثر معمار برجسته ریچارد میر، که یکی از برجستهترین آثار در معماری طبیعتگرا است، به فهم بهتر این رویکرد در معماری، یاری رسانده شود.
برای نمونه افشار نادری مینویسد : فضای معماری بر اساس نوعی هندسه ساده یا پیچیده شکل میگیرد و در هر حال از محیط طبیعی بسیار سادهتر است و انسان در طول تاریخ سلطهاش را بر طبیعت از طریق هندسی کردن آن اعمال کرده است (افشار نادری 1378, 6).
بنابراین رابطه با طبیعت، محور اصلی برخی از نظریههای معاصر قرار گرفته است و تجزیه و تحلیل این امر در فهم سرشت فضای معماری موثر خواهد بود (نور محمدی 1388) .
تصویر شماره 12، تراموا مجموعه گتی، منبع: (Huxtable, Rountree and Williams 1997, 127) این نقطه، کانون اتکای ترکیببندی است که وقف فضای موزه و مرکز دیرینه شناسی هنر و مرکز علوم انسانی میشود.
ریچارد میر که معماری او به معماری سفید مشهور است، در این پروژه نیز به سبک خود پایبند بوده و درعینحال تلاش کرده است، عنصر اصلی طبیعت در این سایت که همان تپوگرافی است را مورد کمترین آسیب قرار داده و حتی از آن در فرم مجموعه استفاده قرار دهد."