چکیده:
جرایم علیه تمامیت جسمانی از زمرة جرائم خشونت آمیز می باشند، بدیهی است هرگاه صدمات وارده به مرگ قربانی بیانجامد، به ویژه آنجا که مرتکب چنین نتیجه ای را بطور مستقیم یا غیر مستقیم قصد کرده باشد، بر شناعت و زشتی عمل افزوده میشود و برچسب قاتل بر پیشانی مجرم نقش می بندد. قتل ، انسان را از عزیز ترین دارایی وی، یعنی حیات ، محروم می سازد و تنها جرمی است که صدمه ناشی از آن غیر قابل جبران است . اهمیت جرم قتل عمدی از میزان مجازات پیش بینی شده برای آن در نظام های حقوقی مختلف (اعم از قصاص ، اعدام ، حبس ) قابل درک است . فقدان ماده قانون خاص ، در زمینه مجازاتهایی که در بابهای مختلف از قبیل اعمال شنیع مثل زنا و لواط با مرده ذکر شد که بهتر است قانونگذار ماده قانونی خاص در خصوص این جرائم وضع نماید تا اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها رعایت شود و نیز قضات را از رجوع مکرر به آراء فقهی و فتاوی معتبر بی نیاز نماید. در جنایت مثله کردن میت ، ممنوع بودن آن در قانون پیش بینی شده ولی مجازاتی در این خصوص در نظر گرفته نشده است . بنابراین در حال حاضر تنها راه کار عملی برای اجرای مجازات مرتکبین جنایت علیه مرده تمسک به اصل ١٦٧ قانون اساسی است که مقرر می دارد: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوی را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمی تواند به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزند.»
خلاصه ماشینی:
"١٤ امامی، سید حسن ،، حقوق مدنی، ج ١، انتشارات کتابفروشی اسلامیه ، ١٣٨٧، ص ١٩ ١٥ میر محمدصادقی، حسین ، جرائم علیه اموال و مالکیت ، نشر میزان ،١٣٨٠، ص ٢٠٩ ١٦ جمعی از نویسندگان قم ، رساله توضیح المسائل مطابق با فتاوی مراجع معظم تقلید قم ، نشر تفکر، سال ١٣٧٢، ص ٨٠٧ ١٧ میر محمد صادقی حسین ، پیشین ، ص ٢١٠ باید این مطلب را نیز اضافه کنیم که قبر می تواند حرز برای جسد یا کفن او باشد١٨ پس با وجود سایر شرایط می تواند سرقت حدی باشد.
طاهری، حبیب الله ، تشریح جسد از دیدگاه اسلام ، مجله مجتمع آموزش عالی قم ، سال اول ، اسفند ١٣٩٣، شماره ٢، ص ٢٤ ٢٠ فقهی، احمد، فرمان بهزیستی در آخرین لحظات عمر علی (ع )، عابدی و محمدی، انتشارات بی تا ص ١٩٠ «قصاص با آلت کند و غیر برنده که موجب آزار مجرم باشد ممنوع است و مثله او نیز جرم است .
٩- شرایط دادن مقادیر دیه جنایت برمیت شرایط دادن صد دینار دیه در بریدن سرمیت و یا ٥٠ دینار در یک دست و سایر موارد چه می باشد؟ در عبارت شهید اول ، آزاد و مسلمان بودن بعنوان دو شرط اساسی ذکر شده اند سوالی که فورا به ذهن متباتر می شود اینست که پس دیه جنایت وارد بر میت ذمی چه می شود؟ در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد بعضی دیه آن را عشردیه کامل خود او دانسته اند زیرا در مورد مسلمان هم همین قاعده جاری است نظر دیگری که می توان داد عدم پرداخت دیه برای کافرذمی است زیرا میت 24 مسلمان نسبت به تمام روایات قدر متیقن است ."