چکیده:
وحدت وجود ابن عربی حداقل در خوانشی اولیه داری تناقضهایی است. مهمترین مثال از تناقضهای وحدت وجود، در مورد رابطه حق و خلق است. ابن عربی بیان میکند که خلق حق است و حق نیست. گرچه فیلسوفان مختلف در طول چند صد سال سعی کردهاند تا این تناقضها را رفع کنند و تبیینی سازگار و منطبق با اصل عدم تناقض از وحدت وجود ارائه دهند، بر خلاف این رویکرد، در این مقاله ما سعی خواهیم کرد تا تناقضهای وحدت وجود را بپذیریم و نشان دهیم که میتوان معناشناسیای از نظریه وحدت وجود ابن عربی با حفظ تناقضهای این نظریه ارائه کرد. برای این کار از نظریه گلوآنهای پریست استفاده خواهیم کرد. نظریه گلوآنها به مسئله وحدت پاسخ میگوید؛ یعنی این مسئله که چه چیز موجب وحدت اشیاء میشود و اجزای متکثر یک شیء چگونه کلی واحد را بر میسازند. این نظریه، نظریهای تناقض باورانه است؛ یعنی حاوی تناقضهایی صادق است و اصل عدم تناقض در آن معتبر نیست. بنابراین معناشناسی آن مبتنی بر منطقی فراسازگار؛ یعنی LP است. پس از ارائه خوانشی تناقض باور از وحدت وجود ابن عربی و توضیح نظریه گلوآنها، ترجمه ای از وحدت وجود ابن عربی به نظریه گلوآنهای پریست ارائه خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که چگونه نظریه گلوآنها میتواند تناقضهای وحدت وجود را توضیح دهد. در این مقاله دغدغه ما رابطه حق و خلق و یا به عبارت دیگر وجود و موجودات است. از این رو به جنبههای دیگر نظریه وحدت وجود نخواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، در اینجا تنها برداشتی ساده از نظریۀ وحدت وجود ابن عربی خواهیم داشـت و بیـان صریح او در طرح نظریه اش را، که شامل گزارههای متناقض نیز میشود، خواهیم پـذیرفت ١، بـیآنکـه بـا تعبیرهای مختلف سعی کنیم جملات ناسازگار و تناقض های موجود در نظریه اش را بـه نفـع اصـل عـدم تناقض منقلب کنیم ٢.
تمرکز ما بر رابطۀ اینهمانی و ناهمانی میان اشیاء ووجود است و به تجلـی یـا ظهور وجود نخواهیم پرداخت و این وجه از نظریۀ وحدت وجود ابن عربی را برای سادگی نادیده خـواهیم گرفت .
٢. وحدت و تناقض واحد بودن یک شیء به چه معناست ؟ چه تفاوتی است میان مجموعۀ متکثر مصـالحی کـه در سـاختن یک خانه بکار میروند و خود آن خانه به عنوان یک شیء واحد؟ گراهام پریست برای پاسخ به این قبیـل پرسش ها نظریـۀ گلـوآنهـا را ابـداع کـرده اسـت (٢٠١٤,Priest).
وحدت وجود همان طور که در بخش های قبل ذکر شد، بر اساس نظریۀ گلوآنها آنچه موجـب وحـدت یـک شـیء میشود، گلوآن آن است که خود شیئی متناقض است .
بنابراین ، نشان دادهایم که میتـوان بـا اسـتفاده از مدلی در نظریه گلوآنها تناقض صادق در وحدت وجود ابن عربـی را کـه بـر اسـاس آن همـۀ موجـودات اینهمان و ناهمان با وجود هستند، توضیح داد."