چکیده:
به اعتقاد برخی با استناد به آیهی «ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» هم زبانی پیامبران با قوم خود لازم بوده و پیامبر غیر همزبان با قومش، مبعوث نشده است؛ با دست مایه شدن این فهم از آیه، در خصوص نبوت پیامبر اکرم(ص) اشکال شده که نه تنها ایشان پیامبر غیر عرب زبانان نیست بلکه لازم است دعوای رسالت جهانی او، تکذیب گردد. صاحب نظران از این اشکال به طرقی مختلفی چون استثنا بودن پیامبر اسلام(ص) یا پیامبران اولوالعزم یا تفسیر قوم به قوم نژادی یا معاشرتی و امثال آن تخلص جستهاند. به باور نویسنده باملاحظه دستور زبان عربی و قواعد دلالی آن اساس این فهم از آیه درست نبوده و مفهوم آیه، دلالت میکند بر نفی ارسال پیامبر غیر همزبان در همان زمان برانگیختن شدن به رسالت نه بیشتر. درنتیجه استناد به این آیه برای طرح این اشکال صحیح نبوده، همچنان که دفع این اشکال با جوابهای فوق ناصحیح هست.
خلاصه ماشینی:
"بیان و تقریب اشکال با تمسک به صدر آیة چهارم سورة ابراهیم : «ما أرسلنا من رسول الا بلسان قومه » از باب مجارات و مماشات از طرف برخی از کیش داران غیر اسلامی چنین شبهه و اشکالی مطرح می شود که به حسب دلالت این بند از آیه ، رسالت هر پیامبری فقط باهم زبانی با قومش گره خورده ؛ درنتیجه پیامبر اسلام ص ، پیامبر غیر عرب زبانان نبوده است و لازمة این ادعا از سوی او، عدم صدق او در مدعایش است ، چراکه طبق مفهوم این حصر، هیچ رسول غیر همزبان با قومی که به سوی آنان فرستاده شده ، از طرف خداوند رسالت نیافته است ؛ پس ادعای نبوت پیامبر اسلام ص بر غیر عرب زبانان ، کذب محض و در تعارض با خود کتاب آسمانی اش هست .
/ روشن است این معنا در همة پیامبران صادق است حتی در مورد پیامبر اسلام ص ، چراکه ـــــــــــ در آن بازه از زمان که خداوند خواست او را به حرفة رسالت متلبس کند و او را رسول گرداند، ـــــــــــ در آن حین حضرت ، هم زبان با قومش (قومی که به سوی آنان فرستاده شده ) بود لا غیر؛ ولی این که این حرفه رسالت در ادامه ، به نسبت به غیر همزبان ، واقع شده یا نه و آن را پیدا کرده است یا نه ، ساکت است و در مقام بیان نیست ."