چکیده:
روایت مجاهدة انبیاء عظام و ائمه معصومین (ع ) بیانگر این است که نبرد اصلی بین دو جبهه حق و باطل بیش از آنکه بر سازوکارهای نظامی و سخت مبتنی باشد بر عوامل و مولفه های روحی و روانی استوار بوده است ؛ چه فلسفه رسالت انبیاء بر هدایت انسان و تزکیه او تا رسیدن به حد اعلای ظرفیت وجودی و تلبّس به مقام بندگی و انسان کامل بنا شده است . ملحدان و معاندان تاریخ از آن رو که میدانستند عرصه هماوردی با انبیاء(ع ) سرزمین دل های مردمان و فروغ تابناک هدایت الهی است ، و ناکامی خویش را پیشاپیش نتیجه محتوم آن برمیشمردند، همواره نزاع در میدان جنگ و پیکار سخت را پناهگاه روح ذبون خود مییافتند. این مقاله با مطالعه سیدآفاقی مجاهدة حضرت نوح و ابراهیم (ع ) رهنمونی برای سیر انفسی در هدایت خلق بر سبیل دانش عملیات روانی را جست وجو میکند.
خلاصه ماشینی:
"«و تالله لأکیدن أصنامکم بعد أن تولوا مدبرین ؛ فجع لهم جذاذا إلا کبیرا لهم لعلهم إلیه یرجعون ؛ قالوا من فعل هذا بآلهتنا إنه لمن الظالمین ؛ قالوا سمعنا فتی یذکرهم یقال له إبراهیم ؛ قالوا فأتوا به علی أعین الناس لعلهم یشهدون ؛ قالوا أأنت فعلت هذا بآلهتنا یا إبراهیم ؛ قال بل فعله کبیرهم هذا فاسألوهم إن کانوا ینطقون ؛ فرجعوا إلی أنفسهم فقالوا إنکم أنتم الظالمون ؛ ثم نکسوا علی رءوسهم لقد علمت ما هؤلاء ینطقون ؛ قال أفتعبدون من دون الله ما لا ینفعکم شیئا و لا یضرک؛ أف لکم و لما تعبدون من دون الله أفلا تعقلون ؛ قالوا حرقوه و انصروا آلهتکم إن کنتم فاعلین ؛ و سوگند به خدا که پس از آنکه پشت کردید و رفتید، قطعا در کار بتانتان تدبیری خواهم کرد؛ پس آنها را - جز بزرگ ترشان را- ریز ریز کرد، باشد که ایشان به سراغ آن بروند؛ گفتند: چه کسی با خدایان ما چنین [معامله ای] کرده ، که او واقعا از ستمکاران است ؛ گفتند: شنیدیم جوانی، از آنها [به بدی] یاد می کرد که به او ابراهیم گفته میشود؛ گفتند: پس او را در برابر دیدگان مردم بیاورید، باشد که آنان شهادت دهند؛ گفتند: ای ابراهیم ، آیا تو با خدایان ما چنین کردی؟؛ گفت : [نه ] بلکه آن را این بزرگ ترشان کرده است ، اگر سخن میگویند از آنها بپرسید؛ پس به خود آمده و [به یکدیگر] گفتند: در حقیقت ، شما ستمکارید؛ سپس سرافکنده شدند [و گفتند:] قطعا دانسته ای که اینها سخن نمیگویند؛ گفت : آیا جز خدا چیزی را میپرستید که هیچ سود و زیانی به شما نمیرساند؟؛ اف بر شما و بر آنچه غیر از خدا میپرستید."