چکیده:
سقط جنین ، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله ای که زندگی نوزاد در جریان است یکی از موضوعات اجتماعی است که در جوامع مختلف بشری دیدگاه های مختلفی در مورد آن وجود دارد. قوانین اکثر کشورهای به دلایل مذهبی و جمعیتی سقط جنین را ممنوع دانسته و قوانین برخی دیگری از کشورها جهت پیشگیری از ازدیاد جمعیت آنرا به طور مطلق آزاد اعلام نموده و برخی از کشورها نیز با در نظر داشتن ملحوظاتی با سقط جنین مشروط اعلام موافقت نمودند و به زنان اجازه میدهند در شرایط خاص و ضروری جنین خود را سقط نمایند. تنظیم خانواده ، پیشگیری از آسیب وارده به مادر یا جنین یا کل جامعه ، گریز از بارداری ناخواسته ، پنهان ساختن روابط نامشروع ، تجاوز به عنف از علل شایع اقدام به سقط جنین می باشند. در دین مبین اسلام حیات موهبت الهی است و از حقوق اساسی انسان محسوب می شود. از دیدگاه مراجع شرعی و قانونگذاری سقط جنین تنها در جهت پیشگیری از آسیب های قطعی وارده به مادر یا جنین یا کل جامعه جایز شمرد شده و در غیر از این مورد جرم بوده و مجازات دارد. ضرورت و اهمیت طرح مساله سقط جنین در اینجا مسئله سقط جنین جهت پنهان ساختن روابط نامشروع می باشد که امروز یکی از معضلات مهم اجتماعی در عصر حاضر گردید و دامن گیر بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد که شدت و حدت آن با توجه به بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت است . بر اساس تعریف کوتاهی که در سطر بالا از سقط جنین ارائه شد می توان سه تعریف از بین متون مختلف فقهی ، حقوقی و پزشکی استخراج نمود. بر اساس متون فقهی سقط جنین بیرون آوردن غیر طبیعی جنین ، پیش از زمان طبیعی زایمان را گویند به گونه ای که زنده یا قابل زیستن نباشد. از نظر حقوقی سقط جنین اقدام به خروج غیر طبیعی حمل ، قبل از موعد طبیعی وضع حمل به وسیله مادر یا غیر او به نحوی که حمل خارج شده از بطن مادر، زنده نبوده و یا فاقد قابلیت زیستن باشد. به طور کلی می توان گفت سقط از هر نوعی که باشد تهدیدی عمده ای در جهت سلامت زنان محسوب میگردد و بیانگر شکاف هایی در بهداشت عمومی جامعه است .
خلاصه ماشینی:
بررسی سقط جنین از منظر اسلام مهدی سلیمی ١، لیلا بهرامی کوتنایی ٢، وحیدعبدی حسین آبادی ٣ ١ استاد راهنما - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ٢ دانشجوی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ٣ دانشجوی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی چکیده سقط جنین ، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله ای که زندگی نوزاد در جریان است یکی از موضوعات اجتماعی است که در جوامع مختلف بشری دیدگاه های مختلفی در مورد آن وجود دارد.
از دیدگاه مراجع شرعی و قانونگذاری سقط جنین تنها در جهت پیشگیری از آسیب های قطعی وارده به مادر یا جنین یا کل جامعه جایز شمرد شده و در غیر از این مورد جرم بوده و مجازات دارد.
(قانون مجازات اسلامی) نظر آیۀ الله العظمی شاهرودی دام ظله در مورد سقط جنین :اسقاط جنین حتی اگر روح در آن دمیده نشده باشد جایز نیست ولی اگر مجبور به اینکار شد مثلا برای حفظ جان مادر لازم است که دیه آن را با تفضیلات مذکور در ساله علمیه پرداخت نماید.
اما علیرغم جرم انگاری راجع به سقط جنین توسط قانونگذار، دربرخی موارد چون :١-تهدید به سلامت و جان مادر ٢-سقط درمانی مجاز اعلام گردیده است ، به نحوی که در قسمت اخیر ماده ٦٢٣ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٧٥ در بیان مجازات مرتکب جرم مزبور می گوید: " مگر این که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد.