چکیده:
«فقهالحدیث»، از جمله شاخههای علم حدیث بهشمار میرود که به بررسی متون احادیث میپردازد و مخاطب را به غرض اصلی گوینده نزدیک میکند. مقاله پیش رو به کمک این دانش و با روش تحلیل محتوا، احادیث «العلم یتوارث...» را بررسی میکند و با تشکیل خانواده حدیث و بهرهگیری از فواید آن، پس از واکاوی واژههای علم و توارث و آیات قرآنی مرتبط، به این پرسش اصلی پاسخ میدهد که منظور از علم در این احادیث چیست و چگونه به ارث میرسد؟ آنگاه نتیجه میگیرد که مقصود از علم، علوم انبیای الهی است که به حضرت علی( منتقل شده و این انتقال از راه معنوی افاضه و اشراق است
خلاصه ماشینی:
"» را بررسی میکند و با تشکیل خانواده حدیث و بهرهگیری از فواید آن، پس از واکاوی واژههای علم و توارث و آیات قرآنی مرتبط، به این پرسش اصلی پاسخ میدهد که منظور از علم در این احادیث چیست و چگونه به ارث میرسد؟ آنگاه نتیجه میگیرد که مقصود از علم، علوم انبیای الهی است که به حضرت علی( منتقل شده و این انتقال از راه معنوی افاضه و اشراق است .
2. علی بن إبراهیم عن أبیه عن حماد بن عیسی عن حریز عن زرارة و الفضیل عن أبی جعفر( قال: إن العلم الذی نزل مع آدم( لم یرفع و العلم یتوارث و کان علی( عالم هذه الأمة و إنه لم یهلک منا عالم قط إلا خلفه من أهله من علم مثل علمه أو ما شاء الله؛ 2 علمی که بر آدم( فرود آمد، بالا نرفت و علم به ارث منتقل میشود و علی( عالم این امت بود و حق این است که هیچگاه عالمی از خانواده نمیرد، جز اینکه کسی از اهل او جانشینش شود که مانند او یا آنچه را خدا خواهد بداند.
تمام احادیثی که درباره حدیث مورد بحث آورده شده است، گویای این حقیقت است که خداوند متعال علومی را ابتدا در اختیار حضرت آدم( قرار داد و سپس آن علوم به دیگر پیامبران منتقل شد و طبق احادیث ذکر شده، تمام این علوم به پیامبر گرامی اسلام( انتقال پیدا کرده و پیامبر اکرم( همه این علوم را به حضرت علی( منتقل کرد."