چکیده:
ﭘﯿﺶ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ اﺑﺘﺪا ﺑﺎﯾﺪ اﻟﮕﻮی ﺗﺤﻠﯿـﻞ را ﻃﺮاﺣـﯽ ﮐﻨـﯿﻢ. ﺑـﺮ اﯾـﻦ اﺳﺎس ﺳﻪ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﻫﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ – ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻋﺎﻃﻔﯽ و ارزﺷﯽ – را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮدهاﯾﻢ، ﺳﭙﺲ اﯾـﻦ ﺳـﻪ ﺷﺎﺧﺼﻪ را ﺑﺮای دو ﮔﺮوه ﻓﺮﻣﺎﻧﺮواﯾﺎن و ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮان در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪاﯾﻢ. آنﮔﺎه ﻣﺘﻌﻠﻖ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﯿﺎﺳـﯽ را ﮐﻠﯿـﺖ ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ داﻧﺴﺘﻪاﯾـﻢ. ﺑﻌـﺪ اﺑﻌـﺎد ﻣﺜﺒـﺖ و ﻣﻨﻔـﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺮ ﻣﻮرد را از ﻫﻢ ﺟﺪا ﮐﺮدهاﯾﻢ. ﺗﺮﮐﯿﺐ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﻟﮕﻮی ﺗﺤﻠﯿﻞ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﺑﻌﺪ از اﺳﺘﺨﺮاج آﯾﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ، در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻃﯽ ﺷـﺪه اﺳـﺖ: اﺑﺘﺪا اﻟﮕﻮی ﻣﻄﻠﻮب و ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب از ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪهاﻧﺪ. در اﯾﻦ زﻣﯿﻨـﻪ ﻣﻄﻠﻮﺑﯿـﺖ ﺣﮑﻮﻣـﺖ ﺑـﺎ ﺷـﺮاﯾﻂ ﺧﺎص ﻣﺴﺘﺨﺮج از آﯾﺎت و ﻓﺴﺎدآوری ﻃﺒﯿﻌﯽ آن ﺑﺮ اﺳﺎس آﯾﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﻣﻮرد ﺑﺤـﺚ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻄﻠﻮب و ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻓﺮﻣﺎﻧﺮواﯾﺎن ﺗﺮﺳﯿﻢ ﺷﺪه اﺳـﺖ. ﻧـﺮم ﺧـﻮﯾﯽ، ﻣﺤﺒـﺖ ورزی، ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺑﻪ داﻧﺎﯾﺎن، ﻣﺸﻮرتﭘﺬﯾﺮی و ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑـﻪ ﭘﯿﻤـ ﺎنﻫـﺎ از ﺟﻤﻠـﻪ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﯿﺎﺳـﯽ ﻣﻄﻠـﻮب و ﺗﻨﺪﺧﻮﯾﯽ، ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﭼﺎﭘﻠﻮﺳﺎن، ﺗﺤﻘﯿﺮ ﻣﺮدم، ﺗﻮﻗﻊ ﭘﺮﺳﺘﺶ از آﻧﺎن، اﻧﺤﺼﺎرﮔﺮاﯾﯽ و ﻧﻘﺾ ﭘﯿﻤـﺎن از ﺟﻤﻠـﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. در ﻣﺮﺣﻪ ﺳﻮم ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳﯿﺎﺳـﯽ ﻣﻄﻠـﻮب و ﻧـﺎﻣﻄﻠﻮب ﻓﺮﻣـﺎﻧﺒﺮان ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. وﻻﯾﺖ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ، اﻃﺎﻋﺖ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﮐﺘﺎب و ﺳـﻨﺖ و ﻣﺸـﺎرﮐﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧـﮥ ﻫﻤﮕـﺎﻧﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻄﻠﻮب و اﻃﺎﻋﺖ ﺣﻘﯿﺮاﻧﻪ، اﻃﺎﻋﺖ از ﮐﺎﻓﺮان، ﻣﻨﺎﻓﻘﺎن، دروﻏﮕﻮﯾﺎن، اﻫـﻞ ﻗﺴـﻢ، ﻃﺎﻏﯿﺎن و رﻫﺒﺮان ﻗﻮمﻫﺎ و ﻃﺎﯾﻔﻪﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ.
Prior to the analysis of political culture in view of Holy Quran, it should be designed a pattern of analysis. In this regard, three indexes of each political-insightful, emotional and value-based culture have been identified. Afterward, it has been considered these three indexes for the two groups of rulers and followers. Next, the general political system, the political decisions, and the citizens in society have been considered for the political culture. Finally, the positive and negative dimensions of political culture of each case have been separated from one another and the combination of these factors has provided the pattern of analysis.
After the extraction of the related verses in the political culture analysis in view of Holy Qur’an, three phases have been overtaken: initially, the favorable and unfavorable patterns have been introduced. In this regard, it has been discussed the favorability of government through the specific conditions extracted out of verses and its naturally corruption making on the basis of numerous verses.
In the second phase, the favorable and unfavorable political culture of rulers has been exemplified. responsiveness, kindliness, proximity to the wise people, accepting consult, being bound to contracts are the elements of favorable political culture whereas harshness, proximity to flatterers, underestimating people, expecting adoration of them, exclusionism, and the violation of contract are the elements of unfavorable political culture.
In the third phase, it has been noted to the followers’ favorable and unfavorable political culture. Reciprocal communal guardianship, obedience according to the book, and the tradition along with collective aware cooperation are the
indexes of favorable political culture while obeying blasphemous people, two-faced people, liars, people of oath, risers, and leaders of tribes are the elements of unfavorable political culture.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه الگو انواع فسادهای مرتبط با اقتضای اولیه حکوم حکومت آرمانی فرهنگ سیاسی آرمانی فرهنگ سیاسی ضد آرمانی ادعای الوهیت ادعای ربوبیت برتریجویی طغیان قتل و غارت غصب اموال اسارت بندگان مفاسد جنسی استضعاف استکبار استخفاف مطلوبیت تشکیل حکومت یا نفی هرج و مرج حکومت صاحبان شرایط علمی و جسمی: داود، سلیمان و طالوت نعمتبودن حکومت و نبوت بین اسرائیل و خاندان ابراهیم جامعه سیاسی قدرتمند تدبیر سیاسی صالحانه شهروندانی بالغ شهروندانی عاقل شهروندانی اندیشمند شهروندانی مشارکتجو اهل پرسش تقلیدگرایی انزواطلبی منفعلبودن فرهنگ سیاسی(مثبت و منفی) فرمانروایان در ابعاد سهگانه شناختی، ارزشی و عاطفی الف) فرهنگ سیاسی مثبت با ابعاد سهگانه برخی از آیات مستقیم و غیر مستقیم دربارة شناختها، احساسات و ارزشهای بایستهای است که برای فرمانروایان در امر حکومت و تصمیمات سیاسی و بالاخص شهروندان جامعه اسلامی در نظر گرفته شده است.
(قرشی 1377، ج4، ص277) فرهنگ سیاسی مردم فرهنگ سیاسی مثبت فرهنگ سیاسی منفی ولایت همگانی مؤمنان برهمدیگر مشارکت آگاهانه در امور سیاسی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر برای تقلیل خطای دولت اطاعت از خدا و رسول اطاعت از حکام دیگر فقط در چارچوب فرمان خدا و رسول داشتن تولا و تبرا درشتی با کفار رحمت در میان همکیشان ولایت بین مومنان و کافران اطاعت از مشرکان اطاعت از منافقان اطاعت از کافران اطاعت از هوای نفس اطاعت از دروغگویان اطاعت از اهل قسم اطاعت از بزرگان قوم اطاعت از طاغیان اطاعت مسرفان اطاعت از تحقیرگنندگان بطانه و همرازشدن با کافران خلاصه و نتیجهگیری در پژوهش حاضر برای بررسی فرهنگ سیاسی از منظر قرآن کریم مراحلی پیموده شد: ابتدا فرهنگ سیاسی را تعریف کردیم، مؤلفهها و اجزای آن را بررسی نمودیم، همچنین جهتگیریهای فرهنگ سیاسی و انواع آن به اختصار بیان شد."