چکیده:
مقصد این گفتار ردّ ادعای مورخانی است که پیدایش مکتب حروفیه را در قرن نهم و بهرهبری فضلالله استر آبادی منسوب و ارزیابی کردهاند و در مقابل، اثبات این واقعیت تاریخی که زمان شکلگیری این مکتب قرن ششم قبل از میلاد است و موسس آن فیثاغورس حکیم؛ کسی که در قرن چهارم هجری قمری با تلاش اخوانالصفا به ایران و جهان اسلام وارد شده و بههمت ابنعربی به اوج کمال نظری خود رسیده و تا قرن نهم هجری از سوی شاگردان و شارحان وی سیر تکاملی و تکوینی خود را همچنان پیموده است و نظریه پرداز بزرگ حروفی قرن نهم، صائنالدین علی بن محمد الترکه است، نه فضلالله استرآبادی. در حقیقت از قرن نهم هجری یک جریان موازی سطحی و عوامگرا و سیاسی و غیر اصیل و بعضا منحرف در برابر جریان اصیل و ناب مکتب عرفانی حروفیه ظاهر و بنیان نهاده شد که توجه بعضی از صاحبان تذکره را به خود جلب کرد. تفکیک این دو جریان موازی هدف نهایی این گفتار است؛ همچنین تحولات علوم تجربی و ریاضی و فلسفی و زبانشناختی در جهان معاصر غرب حقانیت آن جریان اصیل را بیش از پیش مکشوف ساخت.
خلاصه ماشینی:
"com چکیده مقصد این گفتار رد ادعای مورخانی است که پیدایش مکتب حروفیه را در قرن نهم و بهرهبری فضلالله استر آبادی منسوب و ارزیابی کردهاند و در مقابل، اثبات این واقعیت تاریخی که زمان شکلگیری این مکتب قرن ششم قبل از میلاد است و مؤسس آن فیثاغورس حکیم؛ کسی که در قرن چهارم هجری قمری با تلاش اخوانالصفا به ایران و جهان اسلام وارد شده و بههمت ابنعربی به اوج کمال نظری خود رسیده و تا قرن نهم هجری از سوی شاگردان و شارحان وی سیر تکاملی و تکوینی خود را همچنان پیموده است و نظریه پرداز بزرگ حروفی قرن نهم، صائنالدین علی بن محمد الترکه است، نه فضلالله استرآبادی.
کلیدواژه حروفیه، فیثاغورس، اخوانالصفا، ابنعربی، ابنترکه، فضلالله استرآبادی، جدول تناوبی مندلیف، منطق ریاضی معرفی و نقد کتاب مصباح الارواح کتاب مصباح الارواح، بهانضمام یک رسالۀ عرفانی دیگر به زبان پارسی، تألیف عامی شروی است که با مقدمه و تصحیح و تعلیقات مرضیه راغبیان، چاپ اول بهشمارگان هزار نسخه در ۵۰۳صفحه در قطع رقعی از سوی نشر ادیان وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب قم در تابستان ۱۳۹۳.
) که صاحب دهها رساله و اثر عرفانی است و تنها دربارۀ علم حروف چندین رساله و کتاب بهزبان عربی و فارسی دارد، صاحبان تذکرهها هرگز از او با عنوان رهبر فکری حروفیه در قرن نهم یاد نکردهاند؟ درحالیکه دانش حروفی ابنترکه بسیار فراتر از فضلالله استرآبادی بوده است و اصلا این دو مقایسهپذیر نیستند."