چکیده:
سبک ، ویژگی های مشترکی است که در آثار یک نویسنده جلب توجه می کند و آن اثر را از دیگر آثار متمایز می کند .هر متن را می توان از سه دیدگاه زبان ، فکر و ادبیات مورد بررسی قرار داد و سبک آن را دریافت . سطح زبانی خود به سه سطح کوچکتر آوایی ، لغوی و نحوی تقسیم می شود. در این مقاله ، متن کتاب «عقدالعلی للموقف الاعلی » افضل الدین کرمانی و «سمط العلی للحضره العلیا» ناصر الدین منشی کرمانی را در سطح آوایی و نحوی و ادبی ، به صورت مقایسه ای، مورد بررسی قرار داده ایم و در نهایت ، مشخص می شود که با وجود بیش از یک قرن فاصله بین نگارش دو کتاب ، ناصرالدین منشی کرمانی ، در نگارش کتاب سمط العلی ، از افضل الدین کرمانی مولف کتاب عقدالعلی تقلید کرده و در واقع ، به میزان خیلی زیاد تحت تاثیر آن کتاب ، اثر خود را ایجاد کرده است .
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، متن کتاب «عقدالعلی للموقف الاعلی » افضل الدین کرمانی و «سمط العلی للحضره العلیا» ناصر الدین منشی کرمانی را در سطح آوایی و نحوی و ادبی ، به صورت مقایسه ای، مورد بررسی قرار داده ایم و در نهایت ، مشخص می شود که با وجود بیش از یک قرن فاصله بین نگارش دو کتاب ، ناصرالدین منشی کرمانی ، در نگارش کتاب سمط العلی ، از افضل الدین کرمانی مؤلف کتاب عقدالعلی تقلید کرده و در واقع ، به میزان خیلی زیاد تحت تاثیر آن کتاب ، اثر خود را ایجاد کرده است .
٢- کتاب مجموعة آثار افضل الدین ابو حامد کرمانی ، با مقدمة استاد دکتر باستانی پاریزی و به کوشش دکتر محمد صادق بصیری ،در سال ١٣٨٣ ، توسط انتشارات دانشگاه شهید با هنر کرمان چاپ شده است .
این کتاب را ناصرالدین ، به تقلید عقدالعلی ، در سال ٧١٦به نام ایسن قتلغ نویان، از امرای بزرگ اولجایتو و ابوسعید، نگاشته است (آشتیانی ،١٣٤١: ٥١٩) این مقاله ، با مقایسة دو کتاب عقدالعلی و سمط العلی نشان می دهد که ناصرالدین منشی کرمانی در نگارش کتاب خود (سمط العلی )، از کتاب افضل الدین کرمانی ( عقدالعلی ) تقلید کرده و در واقع ، به میزان خیلی زیاد تحت تأثیر آن کتاب ،اثر خود را ایجاد کرده است که در کتاب های تاریخ کرمان ، تاریخ نظم و نثر در ایران و کتاب تاریخ مغول این مطلب قید شده است .