چکیده:
این مقاله تلخیص و بازنویسی یکی از مباحث میرحامد حسین نیشابوری لکهنوی از کتاب «استقصاء الافحام» اوست که در آن، احادیث بداء و طینت را در منابع اهل تسنن نشان داده است. وی با استناد به منابع تسنن، به آن گروه از دانشمندان اهل تسنن که این گروه احادیث را ویژه شیعه می دانند، جواب داده است. میرحامد حسین، کتاب یاد شده را در پاسخ به مطالب حیدر فیض آبادی دانشمند سنی قرن سیزدهم نوشته است.
this article is a summary of one of the topics of the book “istiqsa al-afham by Mirhamid Husain Neyshabori Lakhanavi in which Bada and Tinat traditions based on Sunnite traditions have been explained. He referred to Sunnite sources to answer those sunnitte scolars which allocate these traditions to Shia. He wrote this book in replying to Heydar Feiz Abadi ، sunnitte scholar of 13 century.
خلاصه ماشینی:
"(سیوطی، الدر المنثور ج 4 ص 661؛ همو، افادة الخبر بنصه فی زیادة العمر و نقصه؛ قاضی ثناء الله، در تفسیر خود – نسخه خطی – آن را آورده و گوید: مراد، قضاء معلق است.
یونس به غضب آمد، که خداوند فرمود: «و ذا النون إذ ذهب مغاضبا» (انبیاء 87) (الدر المنثور، ج 4 ص 392 و ج 5 ص 667) قاضی ثناء الله در تفسیر خود، این خبر را آورده و میگوید: در پارهای از اخبار آمده که عادت آن قوم چنان بود که دروغگو را میکشتند، لذا تصمیم به قتل یونس7 گرفتند.
(الدر المنثور، ج 3 ص 535) سیوطی در این زمینه ضمن حدیثی طولانی نیز آورده که مردم گفتند: چرا موسی به ما وعده داده ولی خلف وعده کرده است.
پیامبر پس از این سخن آیه را خواند: «و ما یعمر من معمر و لا ینقص من عمره الا فی کتاب ان ذلک علی الله یسیر» (فاطر 11) این خبر از عبدالصمد بن علی بن عبدالله بن عباس از پدرش از جدش از رسول خدا روایت شده است.
احمد بن حنبل به سند خود از ابوموسی روایت کرده که رسول خدا فرمود: روز قیامت، هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه او را با فردی یهودی یا نصرانی میآورند و میگویند: این است فدیۀ تو از آتش دوزخ.
سیوطی این گروه احادیث را در بابی مستقل در کتابش «البدور السافرة عن امور الآخرة» (ص 212– 214) آورده است، به نقل از دانشمندان مشهور تسنن، مانند: قرطبی، طبرانی، حاکم نیشابوری، ابن ماجه، بیهقی، مسلم و دیگران."