چکیده:
هدف مقاله حاضر آن است که از منظری نشانه شناختی طرح های روی جلد مجله چلچراغ را تفسیر کرده ، و رمزگان ایدئولوژیکی آن را تحلیل نماید. به منظور نیل به این هدف ، چارچوب مفهومی و روش شناسی این تحلیل ملهم از رویکرد رولان بارت تنظیم شده است . توضیح آنکه ، مجلات عامه پسند در طرح روی جلد خود، تصاویر ویژه ای از واقعیت را بازنمایی میکنند. از منظر بارت این بازنمایی متاثر از ایدئولوژی مجله است که تلاش دارد با اسطوره سازی، بازنمایی خود را بدیهی ساخته و آن را طبیعی جلوه بدهد. به لحاظ روش شناسی نیز از میان ١٤٤ طرح روی جلد، شش طرح به شیوه «نمونه گیری حاد» به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و بعد از تضمین اعتبار، آنها را مورد تحلیل قرار دادیم . برخی از نتایج تحلیل نشان میدهند که ایدئولوژی مجله چلچراغ یک ایدئولوژی انتقادی است که با توسل به اسطوره ی قهرمان ، اسطوره ی ویرانی، اسطوره ی کمال زنانه ، اسطوره ی مردمی بودن ، اسطوره ی سیاه نمایی و اسطوره ی مادرانگی مبادرت به بدیهیسازی علایق و منظرهای خود میکند. این ایدئولوژی از برنامه های فراغتی دولت ، انحلال خانه ی سینما، آلودگی هوا، طرح ممنوعیت خروج دختران زیر ٤٠ سال از کشور، رسانه ی ملی انتقاد کرده و از عملکرد برنامه نود و مجری آن و علایق گروه های واگرا از نظام فرهنگی مرکزی، حمایت می نماید.
The objective of this paper is to offer an interpretation of the pictures on the cover page of chelcheragh magazine that is known as a popular magazine. This interpretation aims at decoding ideological codes of the pictures and discovers how magazine uses these codes to naturalize some myths. We offer Roland Barthes’s approach to decoding images as framework for a semiotic analysis of the cover page pictures of chelcheragh magazine. It should be noted that popular magazines represent the external reality according to their ideological stance. The present paper aims at investigating some samples from the cover pages of the Chelcheragh magazine in order to reveal the magazines concealed ideology. Methodologically، some six cover page images from among 144 images were selected based on the critical case-sampling model. When the validity of the sampling method was guaranteed، then we analyzed the samples in according to the above-mentioned semiotic methodology. Some of the results show that Chelcheragh magazine uses a critical ideology toward the dominant cultural order. The myths used by the magazine include myth of hero، myth of destruction، myth of transcendent femininity، myth of being popular، myth of motherhood، and myth of black exponential. Theses myths provide the ideological interests of the magazine and contribute to naturalizing worldviews and interests of the magazine. Such ideology criticizes the government’s policy on leisure time of the youth، National Broadcasting Corporation، air pollution; the government is shutting down of the house of cinema، and the ban on the women’s travel to foreign countries by themselves. At the same time، the images support the critical TV program called “90” which critically reviews Iran’s soccer league games. The images also، support the movements that are divergent in relation to the dominant cultural system.
خلاصه ماشینی:
"مهدی زاده (١٣٨٦) صفحه ی اول هجده نشریه عامه پسند را تحلیل کرده است و مینویسد این نشریات بیشتر به علایق و سلایق عامه در زندگی روزمره می پردازند و با چاپ عکس های بزرگ و متعدد، تیترهای درشت و ترکیب و به کارگیری رنگ ها و نیز پرداختن به موضوعات و رویدادهای هیجانی، عاطفی و احساس برانگیز در صفحه ی اول خود موضوعات را برجسته میکنند.
تحلیل تصویر شماره سه / / عکس شماره سه این تصویر، در سطح دلالت مستقیم بر مدلول مستقیم یعنی ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم منترانه پانزده سال دارم ، اشاره دارد که اکنون با چهره ای پیرشده و عبارت نوشته شده ی من ترانه چهل سال دارم ، بر موضوع مطرح شده در مجله (طرح محدودیت خروج دختران زیر ٤٠ سال از کشور) و ناراحتی وی از این مسئله تاکید می کند.
پیام ضمنی تصویر روی جلد مجله این است که صدا و سیما سعی دارد با نشان دادن و تاکید بر کاری ناشایست و غیراخلاقی در یک بازی فوتبال ، توجه مخاطبان خود را از اختلاس بانکی دولتی که از آن به عنوان بزرگترین اختلاس تاریخ ایران یاد میشود، منحرف کند.
مرد روی جلد به عنوان مجازی از کل افراد جامعه ، مخاطب این رسانه ها قلمداد شده وتحت تاثیر آنها قرارگرفته است ؛ از این رو، ایدئولوژی مجله از «اسطوره ی سیاه نمایی» استفاده می کند و با نشان دادن جهالت عمومی مردم و انحراف افکار آنان از مسائل اساسی، به مخاطبان خود هشدار می دهد."