چکیده:
ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﺼﺮ ﺗﺎ ﺣﺪود زﯾﺎدی ﻣﺘﺎﺛﺮ از ﻧﻘﺶ اﺳﺘﻌﻤﺎر، ﻣﺬﻫﺐ، ﺳﻨﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮده و در ﻧﺒﻮد زﯾـﺮ ﺳﺎﺧﺖﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎی دﻣﻮﮐﺮاﺗﯿﮏ، ﺗﻤﺎﻣﯽ زﻣﺎﻣﺪاران در اﯾﻦ ﮐﺸﻮر در ﻃﯽ دوران ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺧﻮد ﺑﻨـﻮﻋﯽ ﺑـﺎ ﭼﺎﻟﺶ و ﺑﺤﺮانﻫﺎی ﺷﺪﯾﺪ ﺳﯿﺎﺳﯽ- اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮدهاﻧﺪ. ﺑﺮای ﺑـﺮون رﻓـﺖ از ﺑﺤﺮانﻫـﺎی ﻣﻮﺟﻮد، آنﻫﺎ ﺳﻌﯽ در اﺻﻼﺣﺎت روﺑﻨﺎﯾﯽ و ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻋﻤﯿﻖ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ ﮐـﻪ ﻣﺘﺎﺳـﻔﺎﻧﻪ ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ رﯾﺸـﻪ ای ﻧﺒﻮدن اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات، اﺻﻼﺣﺎت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی واﻗﻌﯽ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ ﺻـﻮرت ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﺘـﻪ اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺒﺐ زﻣﺎﻣﺪاران ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮاﻫﺎن ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻗﺪرت ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﮔﺮوهﻫﺎ و اﺣﺰاب ﻧﺒﻮده ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﻮاره در ﭘﯽ ﺣﺬف و ﯾﺎ ﺗﻀﻌﯿﻒ آنﻫﺎ ﺗﻼش واﻓﺮ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ روﻧـﺪ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ روی ﮐـﺎر آﻣـﺪن ﺣﮑﻮﻣﺖﻫـﺎی اﻗﺘﺪارﮔﺮا در اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺧﻮاناﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﺑﺎ اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژی اﺳﻼﻣﯽ ﻓـﺮاز و ﻧﺸـﯿﺐﻫـﺎی زﯾﺎدی را در ﻃﻮل ﺣﯿﺎت ﺧﻮد ﻃﯽ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺣﺰب در دوران ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب ﻣﺼﺮ ﺳﻌﯽ ﻧﻤـﻮد ﺗـﺎ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ در ﮐﻨﺎر اﻧﺪﯾﺸﻪ اﺳﻼمﮔﺮاﯾﯽ ﺧﻮد ﺳﮑﺎن ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﺼﺮ را ﺑﺪﺳﺖ ﮔﯿﺮد. اﻣـﺎ ﯾـﮏ ﺳﺎل ﭘﺲ از زﻣﺎﻣﺪاری ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺮﺳﯽ، او ﻫﻢ ﺑﺎ ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎی دﻣﻮﮐﺮاﺗﯿﮏ ﺑﺨﺶ ﻋﻈـﻢ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﺼﺮ و ﺑﺎ ﻫﺪف اﺟﺮای ﺷﺮﯾﻌﺖ اﺳﻼﻣﯽ در ﻫﻤﺎن راﻫﯽ ﻗﺪم ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﻪ دﯾﮕﺮ زﻣﺎﻣﺪاران ﻣﺼﺮ در ﮔﺬﺷـﺘﻪ آن را ﻃﯽ ﻧﻤﻮده ﺑﻮدﻧﺪ. ﮔﺮوهﻫﺎی ﻟﯿﺒﺮال و دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ ﺧﻮاه ﻣﺼﺮ ﻧﯿـﺰ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﻪ دادن ﻓﺮﺻـﺖ آزﻣـﻮن و ﺧﻄﺎی دﯾﮕﺮی ﺑﻪ اﯾﻦ ﺣﺰب ﻧﺸﺪﻧﺪ و در ﺑﺮاﺑﺮ ﮐﻮدﺗﺎی ارﺗﺶ و ﺳﻘﻮط ﻣﺮﺳﯽ، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻏـﺮب ﺑـﻪ ﺳـﮑﻮت ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ و ﺣﺎﻟﺖ ﻧﻈﺎره ﮔﺮی را ﭘﯿﺸﻪ ﮐﺮدﻧﺪ. ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻼش دارد اﯾﻦ ﻣﻬﻢ را واﮐﺎوی ﻧﻤﺎﯾﺪ.
The political structure of Egypt as a country، like many other countries، situated in the Middle East and North Africa is to a large extent composed of remnants of a colonization period، religion، tradition and culture. The lack of a democratic foundation and institutions in these states has created at times serious challenges and socio-political crises for all its governing elite. These governments have consequently attempted superficial reforms which owing to their non-fundamental nature have unfortunately been ineffective in a real sense. This has led in the past
to intolerance towards sharing power with other political groups and parties aimed at elimination or marginalization of these forces thus creating a near totalitarian state. The ‘Muslim Brotherhood’ movement is one of the oldest political tendencies in Egypt which with its Islamic ideology has gone through many upheavals composed of repression، torture، and even ascending to power، as a political force in Egypt. Following the Egyptian revolution this party attempted through making
use of the democratic ideals and methods to take over the reign of government. However following a year of the government of Mohammed Morsi (the leader of the freedom and justice Party)، it became clear that his party attempt to encode the Sharia Law which was not in accord with the democratic aspirations of a large portion of Egypt’s population that he is also walking in the same footsteps. Liberal and democratic factions which did not want to risk giving another opportunity and
more time to make the same mistake، chose to quietly watch the ensuing coup d’état against Morsi from the sidelines
خلاصه ماشینی:
دموکراسی و اسلام سیاسی در خاورمیانه ؛ مطالعه موردی اخوان المسلمین مصر دکتر امیر ساجدی * چکیده ساختار سیاسی مصر تا حدود زیادی متاثر از نقش استعمار، مذهب ، سنت و فرهنگ بوده و در نبود زیـر ساخت ها و نهادهای دموکراتیک ، تمامی زمامداران در این کشور در طی دوران حکومتی خود بنـوعی بـا چالش و بحران های شدید سیاسی- اقتصادی و اجتماعی مواجه بوده اند.
بدین سبب زمامداران نه تنها خواهان تقسیم قدرت با دیگر گروه ها و احزاب نبوده بلکه همواره در پی حذف و یا تضعیف آن ها تلاش وافر نموده اند که این رونـد منجـر بـه روی کـار آمـدن حکومت هـای اقتدارگرا در اکثر کشورهای منطقه شده است .
روش و تاکتیک گروه جماعت اخوان المسلمین برای رسیدن به هدف (حکومت اسلامی) با دو گروهی که در قبل ذکر گردید (بنیادگرایان و رادیکال های اسلامی) تفاوت زیادی دارد و خواهان بدست گرفتن قدرت از راه نظامی نمیباشد و بیشتر از ابزارهای دموکراسی برای رسیدن به هدفش استفاده مینمایند و به همین علت این گروه در زمره گروه های اسلام سیاسی قرا گرفته است .
ولی بعد از مدتی استراتژی رهبران بعدی جنبش اخوان المسلمین تغییر و بر این راستا قرار گرفت که برای تحقق اهداف خود میباید راه های مسالمت آمیز بیشتری را برای بیرون راندن بیگانه از مصر و ایجاد تحولات اسلامی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برگزیند.
بدین گونه است که علیرغم سرکوب و فشار زیاد از طرف دولت های مختلف در مصر جماعت اخوان المسلمین توانست به بقای خود ادامه داده و دارای ریشه هایی در بیشتر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گردد (دکمجیان ، ١٣٩٠: ١٤٧).