چکیده:
یکی از مضامینی که در بیشتر منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه دیده می شود، حضور قهرمانان و پهلوانان دوره های گذشته و تاثیر آنها در داستان است . بررسی منظومه های پهلوانی پس از شاهنامة فردوسی نشان می دهد که نیاکان و درگذشتگان - که اغلب قهرمانان و پهلوانان دوره های گذشته هستند- به سه گونه در این منظومه ها حضور یافته و تاثیرات بنیادینی در سیر داستان ایجاد کرده اند: ۱- نخست اینکه در بیشتر منظومه های پهلوانی ، دخمه ها، قلعه ها و گاه مناره ای وجود دارد که قهرمان دورة گذشته پندنامه و گنجی در آن به جای گذاشته است ؛ اغلب پهلوان / پادشاه دورة گذشته به وسیلة آن پندنامه با قهرمان داستان ارتباط برقرار می کند و اندیشة او را تحت تاثیر قرار می دهد.۲- گاه نیز قهرمان دورة گذشته به خواب قهرمان داستان می آید و با راهنمایی های خود، او را به راهی می خواند و یا اینکه از کاری بازمی دارد. ۳- وجود جنگ ابزارهای پهلوانان دورة گذشته در دست قهرمان داستان . گفتنی دیگر اینکه قهرمانان مزبور با دیوان و جادوگران ارتباط دارند و اغلب این قهرمانان برای حفاظت از گنجی که پنهان کرده اند، از دیوان و جادوان مدد گرفته اند. در این جستار کوشش شده است با بررسی منظومه های پهلوانی پس از شاهنامة فردوسی ، حضور نیاکان و چگونگی تاثیر آنها در جریان داستان ها بررسی شود.
One of the themes most commonly viewed in Persian epic poems after Shahnameh is the presence of heroes from the past eras and their effective role in the story. A survey on heroic poems after shahnameh demonstrates that the ancestors and the death –the majority of which are heroes and champs from past eras- have taken part and made fundamental effects in the story in three ways: 1- first of all، in most of the heroic poems there are crypts، castles and minarets in which the past hero has left a didactic letter and a treasure. The past hero/king relates to the protagonist through that letter and makes some influence on his thoughts. 2. sometimes the passed away hero calls the living one for doing something or prevents him from doing something through a dream. 3- the third way consists of the weapons of passed away heroes being used by the protagonist. This essay also considers the past hero’s relationship with beasts and sorcerers. In most cases، these heroes have asked beasts and witches for help in order to preserve the buried treasure. This essay seeks to study the presence of past heroes and their influence on the story through considering the epic poems after Shahnameh.
خلاصه ماشینی:
"بررسی منظومه های پهلوانی پس از شاهنامة فردوسی نشان می دهد که نیاکان و درگذشتگان - که اغلب قهرمانان و پهلوانان دوره های گذشته هستند- به سه گونه در این منظومه ها حضور یافته و تأثیرات بنیادینی در سیر داستان ایجاد کرده اند: ۱- نخست اینکه در بیشتر منظومه های پهلوانی ، دخمه ها، قلعه ها و گاه مناره ای وجود دارد که قهرمان دورة گذشته پندنامه و گنجی در آن به جای گذاشته است ؛ اغلب پهلوان / پادشاه دورة گذشته به وسیلة آن پندنامه با قهرمان داستان ارتباط برقرار می کند و اندیشة او را تحت تأثیر قرار می دهد.
در همة متونی که دربارة دخمه سخن گفته اند، چند نکتة مهم وجود دارد: ۱- دخمه باید مکانی روباز باشد که باران بر آن ببارد و آفتاب بر آن بتابد؛ ولی دخمه هایی که در این متون منظوم از آنها یاد می شود، هیچ کدام چنین ویژگی ای را ندارند و همه در دل کوه ، درون غار و یا در زیر زمین قرار گرفته اند ۲- جسدها در دخمه های زرتشتی کاملا به وسیلة لاشخورها خورده می شوند و استخوان های آنها نیز درون استودان ریخته می شود؛ درحالی که در این دخمه ها جسد مومیایی شده است ."