چکیده:
سروده «بکائه ی إلی شمس حزیران» از جمله سروده های انتقادی وکوبنده عبـدالوهاب البیاتی شاعر نامدار معاصر عربی (١٩٢٦-١٩٩٩) است که بـا زبـانی سـاده و درعـین حال مبهم ، به بازنمایی اوضاع یساسی - اجتماعی کشورهای عربی و آسـیب شناسـی علل شکست ژوئن ١٩٦٧ اختصاص یافته اسـت . بیـاتی خـود را جـدا از تعهـد بـه جامعـه و مـردم آن نمـیدانـد و در پرتـو آن، پـرداختن بـه جامعـه از اصـلیتـرین دغدغه های شعری اوست . پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسـی سـبکی سـروده یاد شده بپردازد و یم کوشد از رهگذر کاوش در سه سطح زبانی، ادبی و فکری اثـر به ارزیابی و نقد سبکشناسانه آن اقدام نماید. از جمله جلوه های سـبکی ایـن مـتن ، شکستن قالب های سنتی شعر، توجه به زمان ماضی ، نماد پردازی و بینـامتنی اسـت . دیگر آنکه شاعر برای بیان اندی ه ش مورد نظر به شکل مناسـبی از ابـزار زبـانی بهـره گرفته ، به گونه ای که یم توان تناسب دو سطح فکـری و زبـانی را بـه بهتـرین وجـه شاهد بود. سطح فکری سـروده نیـز حکایـت از آن دارد کـه گرچـه بیـاتی، ترسـیم آشکاری از خواسته ها و آرزوهایش ارائه نمـیدهـد، بـا ایـن همـه در لایـه پنهـان و کم رنگ مـتن ، دعـوت عـربهـا بـه همـدلی و خیـزش سیاسـی را در دسـتور کـار دارد.
The ode “Buka''iyya Ila Shams Haziran” is considered as one of the critical and extreme poems of Abd al-Wahhab al-Bayati، the significant contemporary Arab literary figure (1999-1926). Applying a simple language which is also vague in some aspects، the poem is allocated to presenting social and political conditions of Arab countries and analyzing the reasons associated with 1967 June defeat. As Bayati deems himself responsible for social problems and in this respect، caring about the society is the most basic tribulation of his poetry. The present research focuses on evaluating the stylistic literary view of the poem and tries to provide a literary criticism of this work by analyzing its linguistic، literary and mental concepts. The significant stylistic manifestations of the present work are: breaking the rules of traditional poetry، paying attention to past time، symbolism and documentary vision. In addition، to present his actual thoughts، the poet uses the appropriate linguistic devices in such a professional way that the balance of mental and linguistic aspects can be seen obviously and perfectly. Also، the mental aspect of the present literary work indicated that although Bayati didn’t directly represent his desires and ambitions، the fact that he invited all Arabs to cooperation and political revolution is implied proficiently.
خلاصه ماشینی:
"سطح فکری 3 در این سطح سبک شناس یم کوشد با کند وکاو در اثر ادبی به دیـدگاه نویـسنده پـی ببـرد و بـدین روش دریابد که تلقی او نسبت به مسائلی چون عشق ، مرگ و زندگی چیـست ؟ وی فـردی خـوشبـین است یا بدبین ؟ شادیگراست یا غم گرا؟ در حقیقت سبکشناس درپی کشف ایـن مـسئله اسـت کـه اثـر برونگرا (آفاقی ) و یع نی است یا درونگرا (نفسی ) و ذهنی ؟ (شمیسا، کلیات، ١٣٧٢: ١٥٦ و ١٥٧) -Lingual Level -Literary Level -Philosophical Level بر اساس آنچه یبان شد در اینجا قصد داریم از نظرگاه سبکشناسی به تحلیل ونقد سروده «بکائیه إلـی شمس حزیران » بیاتی بپردازیم ، البته با مقدمه ای کوتاه درباره شاعر تا ما را در فهم و تحلیل متن کمک نماید.
پ یشی نه و پرسش های تحقیق صرف نظر از تحقیق هایی که در کشورهای عربی در خصوص عبدالوهاب یباتی صورت گرفتـه - کـه البته کوشیدیم از آنها بهره ریگب یم - مهم ترین پژوهش هایی که در کشور به شعر این شاعر اختـصاص یافتـه بدین قرار است : ١-«عبدالوهاب البیاتی اسطوره زنده» معصومه شبستری ، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانـشگاه تهران، شماره ٦ و٧، بهار ١٣٨٣.
این سروده یکی از بهترین نمونه های شعر ملی به شمار یم رود که پیرامون جنگ ژوئن یا حزیران است واز واقعیتی رمزگشایی مـیکنـد کـه مرحلـه حزیـران چیـزی جـز بارزترین نتایج تلخ و ننگین آن نیست ؛ متنی که به گواه منتقدان، به نوعی القاگر تعهد و دغدغه عبـدالوهاب البیاتی نسبت به مسائل یساسی و اجتماعی است (صبیحی، ١٩٧٢: ١٩) تحلیل سروده در سطح زبانی ١- سطح آوایی به سطح آوایی سطح موسیقایی متن زین گفته یم شـود؛ زیـرا در ایـن مرحلـه مـتن را بـه لحـاظ ابـزار موسییق آفرین بررسی میکنیم ."