چکیده:
اسلام باتبیین سیمای حقیقی زن و زدودن غباراوهام و خرافه ، حقوق مالی فراوانـی را برای ویثابت کرد وترسیم مالکیت مالی زن در سه فرض مالکیت اصلی،تبعی و حمـایتی مهم ترین دلیل بر توجه این نظام حقوقی بر حفظ حقوق زنا است براساس این سـاختار حمایتی مالی،تمام داراییهای قانونی متعلق به زن (ارث ، مهر،نفقه ،درآمد حاصل ازکسب و...)، ملک مطل اوست ودرانجام هر گونه تصرفی درآن مختاراست بـرخلاف حقـوق مالی متعلق به شوهرکه فرزندان ، همسر وپـدر و مـادربـه عنـوا افـرادتحـت تکفـل ،در مصرف آن شریک هستند و حتی با ضمانت اجرایکیفری، حق مطالبه ازدرآمـدهای مـالی وی رادارنداین نوشتاردرصدداست تابا مداقه در حقوقی چو ارث ،دیه ، مهریه نفقـه و تقسیم این حقوق درقالب سه ساختار مالکیتی نظام حمایتی مالیاززنان درنظـام حقـوقی اسلام را براساس مستنداتی چون آیات و روایت های معصومان (ع ) باتمرکزبر روایت های حضرت رض(ع ) موردبررسیقراردهد.
خلاصه ماشینی:
در این روایت ، جریان مباحثۀ ابن ابی العـوجا بـا مـحمدبـن نعمـان از قـول هشـام ـ کـه یکی از شـاگردان امـام صادق (ع ) است ـ نقل شده و شبهۀ مربوط به تشریع حکـم ارث زن و مرد را مطرح کـرده مـبنی بر اینکه چرا بـاید سـهم زن ضـعیف نــسبت بــه مــرد قـوی و توانمند، کمتر باشد و نصف او ارث بــبرد؟ هــشام مـی گویـد: جریـان را بـه محضـر امـام صادق (ع ) عرض کردم و حضرت در پاسخ بـه ایـن شبهه به حقوق مالی و دفـاعی مــختلف اشاره فرمودند که بـر عـهدة مرد است ولی زن نسبت به آنهـا تــعهدی نـدارد، از آن جملـه دیۀ خاصی که بستگان شخص قاتل در قتل خطایی با شرایط خـاص مــتحمل مـی شـوند و دادن این دیه به عـهدة زنان نـیست و فقط بر عـهدة مــردان اسـت .
The Structure of the Financial Support of Women in the Legal System of Islam {with Focused on Traditions from Imam Reza(AS)} Mansoore Fasih Ramandi: Member of the Scientific Board of the Institute for Culture, Art and Communication (PHD Student, Department of Private Law, Kharazmi University) Abstract Islam by clarifying the true image of women and removing the illusions and superstitions, recognized the right to Property for Women for managing her.