چکیده:
در قیام شکوهمند حسینی، به مـدد معمـاری هوشـمندانه و شـجاعت دوراندیشـانه آن یگانه دوران ، تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگـی واقعـه کـربلا، چنـان سـنجیده و در آرایشی بیبدیل ، در کنار هم قرار گرفتند کـه سـیر زمـان ، دم بـه دم بـر اسـتحکام ، عمـق و (ع )اثرگذاری آن میافزاید. با این حال ، یکی از مهم ترین دلایل این اثرگذاری، سیرة ائمه اطهار در زنده نگه داشتن یاد و راه سیدالشـهدا(ع ) اسـت . ایـن مقالـه ، تـلاش کـرده تـا روش هـا و رویکردهای فرهنگی امام علیبن موسیالرضا(ع ) را به منظور پاسداشـت و محافظـت از قیـام سالار شهیدان (ع )، مورد بررسی قرار دهد. نتایج نشـان از آن دارد کـه حضـرت بـرای زنـده نگه داشتن یاد و راه سیدالشهدا(ع )، روش ها و راهکارهـای ویـژه ای داشـتند، ازجملـه : تبیـین جایگاه والای امام حسین (ع ) در میان سایر ائمه (ع )، ابـراز تنفـر از قـاتلان آن حضـرت ، تبیـین نتایج بیحرمتی و احترام نسبت به عاشـورا، ترغیـب شـاعران بـه مرثیـه سـرایی بـر سـالار شهیدان (ع )، توصیه به روزه داری در ماه محرم ، تقدیس تربت سـالار شـهیدان (ع )، توصـیه بـه زیارت قبر آن حضرت و تعیین زمان ها و دعاهای مخصوص بـرای آن و تبیـین نتـایج ایـن زیارت مانند: رسیدن به قرب الهی، برخورداری از شـفاعت و برابـری آن بـا حـج ، برپـایی سوگواری و بیان نتایج آن همچون حفظ دستاوردهای نهضت عاشـورا، آگـاهی از حقیقـت دین ، پیوند با سیدالشهدا(ع )، آمرزش گناهان و رهایی از هول و هراس روز قیامت .
خلاصه ماشینی:
نتایج نشـان از آن دارد کـه حضـرت بـرای زنـده نگه داشتن یاد و راه سیدالشهدا(ع )، روش ها و راهکارهـای ویـژه ای داشـتند، ازجملـه : تبیـین جایگاه والای امام حسین (ع ) در میان سایر ائمه (ع )، ابـراز تنفـر از قـاتلان آن حضـرت ، تبیـین نتایج بیحرمتی و احترام نسبت به عاشـورا، ترغیـب شـاعران بـه مرثیـه سـرایی بـر سـالار شهیدان (ع )، توصیه به روزه داری در ماه محرم ، تقدیس تربت سـالار شـهیدان (ع )، توصـیه بـه زیارت قبر آن حضرت و تعیین زمان ها و دعاهای مخصوص بـرای آن و تبیـین نتـایج ایـن زیارت مانند: رسیدن به قرب الهی، برخورداری از شـفاعت و برابـری آن بـا حـج ، برپـایی سوگواری و بیان نتایج آن همچون حفظ دستاوردهای نهضت عاشـورا، آگـاهی از حقیقـت دین ، پیوند با سیدالشهدا(ع )، آمرزش گناهان و رهایی از هول و هراس روز قیامت .
امام رضا(ع )، اعتقاد اعراب جاهلی را به حرمت ماه محرم ، بسیار بیشتر از اعراب مسـلمانی می دانستند که با وجود اینکه پیامبر(ص ) سال ها به ارشاد آنان پرداختند ولی حرمت حضرت و این ماه را به جا نیاوردند و فرزندش را شهید کردند: إن المحرهو الشهر الذی کان أهل الجاهلیۀیحرمون فیه الظلم والقتال لحرمته ، فمـا عرفـت هذه الأمۀ حرمۀ شهرها ولاحرمۀنبیها، لقدقتلوا فی هذا الشهرذریته وسبونساءه وانتهبـوثقلـه ، فلاغفر الله لهم أبـد!؛ محرم همان ماهی است کـه مـردم زمـان جاهلیـت ، حـرمتش را رعایت میکردند و چون این ماه میرسید از ستمکاری و قتال برکنار میشدند، امـا این امت ، حرمت این ماه و پیامبر خودشان را رعایت نکردند وذریۀ طیبـه اش را در آن کشتند، زنانش را اسیر ساختند و اموالش را به تـاراج بردنـد، خداونـد ایشـان را هرگز نیامرزد!