چکیده:
فهم و بصیرت، در پرتو هدایت های قرآن و اهل بیت علائمی اصیل دارد که به سعادت رهنمون می گردند. دلالت دعای «اللهم عرفنی نفسک... »، بر ضرورت شناخت امام برای شناخت پیامبر و خداوند، بسیار هشدار دهنده بوده، شناخت امام را مقدمه هدایت و نجات از گمراهی می داند. این پژوهش در مقام بیان مسیر ورود مطمئن به آینده ای است که قرار است به حاکمیت صالحان بر زمین بینجامد. در این رویکرد، شناخت امام و انتظار او، بر قابلیت پیش بینی و شناسایی مسیر، رفتار و آداب حرکت دلالت داشته، منتظر واقعی کسی است که حق امام و آداب حرکت او به سوی ظهور را می شناسد. بدین ترتیب، راهبرد ورود به آینده موعود، راهبردی معرفتی مبتنی بر شعور و آگاهی است و حتی می توان ادعا کرد که افزایش بلوغ و آگاهی پیروان، موجب کاهش دوران انتظار می شود.
Understanding and insight in light of the guidance of the Qur’ān and the Ahl al-Bayt (A.S.)، have genuine signs which would lead to human happiness. Denotation of the supplication، “Allāhumma ‘arrifnī nafsak …” (O Allah! Make Yourself known to me …) to the necessity of knowing the Imam for knowing the Prophet and God، is very alarming; it regards knowing the Imam as an introduction to guidance and deliverance from being misled. This research is intended to delineate a secure entrance to the future that is supposed to lead to the sovereignty of the pious on earth. In this approach، knowledge about the Imam and awaiting his reappearance denotes the capacity for foreseeing and moving toward the path، the manner and rules of movement; as the real awaiter is the one who knows the rights of the Imam and the rules of moving towards reappearance. Thus، the strategy for entering the promised future is an epistemological strategy based on mindfulness and awareness; and، it can even be claimed that the increase of the maturity and awareness of the followers would cause the decrease in the awaiting period.
خلاصه ماشینی:
پورعزت (138۴) در پژوهش خود با عنوان «تصویرپردازی بصیرتبخش از آینده موعود: استراتژی فوق فعال انتظار شهر عدل در ایران» بر این باور است برای تحقق مختصات تمدن موعود، برانگیختگی عزم ملی برای حرکت به سوی آن ضرورت دارد و آگاهی، ضروری استمرار این حرکت است.
4 مهاجرنیا (138۶) معتقد است بر اساس نظریه امامت، الگوهایی در باب تدبیر حیات سیاسی شکل گرفته است که میتوان آنها را به سه الگوی جداگانه تفسیر کرد: پورعزت، علیاصغر، ضرورت توسعه فرهنگ عدالتپذیر برای نیل به جامعه عدل موعود»، انتظار موعود، ش8، ص 1۵3.
برای درک این وعده الهی که در آیه ۵۵ از سوره نور 2 بیان شده و در منابع تفسیری 3 با ظهور حجت پیوند خورده است، توجه به مختصات آیه در سوره و سیاق آن، ضروری است.
بر اساس تقسیمات الهی آیات قرآن توسط پیامبر اکرم(، این سوره دارای ۶۴ آیه و 9 سیاق (رکوع) است و مهاجرنیا، محسن، گفتمانهای انتظار، ص 31_ ۶0.
از سیاق آیات ۵۴ و ۵۵ سوره نور نیز، چنین برداشت میشود که حاصل ایمان و مفهوم عمل صالح، همان اطاعت از خداوند و پیامبر اکرم( است؛ بیان اطاعت از لسانی فشارکی، محمدعلی و حسین مرادی زنجانی، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، ص۵۶.
در همین امتداد، پیامبر اکرم( در روز اکمال دین، آینده امت اسلامی را ترسیم فرمود و ویژگیهای ائمه هدایتگر و جانشینان بر حق خویش: را در پرتو آیه نور اعلام طباطبایینسب، سید محمدرضا، بر آستان غدیر، ص 77.