خلاصه ماشینی:
"وجه تمایز این دوره از نظر وضعیت سینمای سیاسی و نقش زنان کارگردان در این رابطه را میتوان بدین ترتیب شرح داد که اولا"تا قبل از دوم خرداد 76 به علت قوانین ممیزی سختگیرانهای که وجود داشت برخی از مسایل خاص،نه به دلیل بعد سیاسی بلکه به دلیل مغایرت با اخلاق اسلامی،امکان ظاهر شدن بر پرده سینما را نمییافتند.
تهمینه میلانی به خاطر فیلم نیمه پنهان تحت تعقیب قرار گرفت و رخشان بنی اعتماد پس از پانزده سال از نوشتن فیلمنامه فرصت پیدا کرد نظرات سیاسی خود را با تحلیل جامعه معاصر در فیلم زیرپوست شهر به نمایش بگذارد.
همچنین در فیلم کاکادو(1373)میلانی به موضوع محیط زیست پرداخته و"کماکان نسبت به روابط میان افراد انسانی و ارتقای کیفیت روابط آنها واکنش نشان داده است"(مرادی کوچی:109)در این فیلم"یک موجود فضایی که در سیاره کاکادو زندگی میکند،به جرم رعایت نکردن مقررات محیط زیست و آلوده کردن سیاره خود،برای مدتی به کره زمین تبعید میشود،تا از نزدیک شاهد پیامدهای کار خود باشد"(مزرعه:207)میلانی برای گرفتن مجوز این فیلم چهار سال انتظار میکشد.
دو زن و نیمه پنهان آثار پس از خرداد 76: با مرور برخی گفتوگوهای میلانی میتوان گفت سیاسی بودن سینمای وی جنبه آگاهانه دارد و او تحت تأثیر شرایط سیاسی اجتماعی متفاوت و به خصوص دو دوره مهمی که ذکر شد به شیوههای متفاوتی به بیان نظریات خود در این زمینه پرداخته است.
در جایی که خانوادهای جنوب شهری علی رغم همه مشکلاتی که دارد(مسایل اجتماعی)در امور سیاسی چون رأیگیری نیز فعالانه مشارکت میکند و امید آن دارد که این مشارکت به بهتر شدن وضعیت منجر شود(مسایل سیاسی)بنی اعتماد در مورد این فیلم میگوید:"میخواستم نشان دهم که تأثیر اتفاقهای کلان سیاسی به خانواده طوبا هم میرسد."