چکیده:
ختم نبوت و شریعت با نبوت پیامبر اکرمص و شریعت اسلام، مسـتلزم جـاودانگی دیـن اسـلام اسـت ؛ یعنی دین اسلام تا پایان تاریخ ، مبنا و منشور زندگی بشر خواهد بود و جوامع بشـری بایـد براسـاس قـوانین اسلامی اداره شوند. در اینجا این پرسش مطرح می شود که زندگی بشر، ثابت و یکنواخت نیست و همواره دستخوش تحول و دگرگونی است و مسائل و نیازهای جدیدی رخ می دهـد کـه بـه قـوانین و راهکارهـای جدیدی نیاز دارد. در این صورت، چگونه می توان با استناد به قوانین اسلامی کـه مربـوط بـه قـرنهـا پـیش است ، مسائل و مشکلات جدید بشر را حل کرد؟ از آنجا که متفکر شهید آیت الله مطهری این مسـئله را بـه صورت دقیق و جامع بررسی کرده است ، با رجوع به آثار گوناگون ایشان در این باره، به تحقیـق و تحلیـل این مسئله خواهیم پرداخت .
خلاصه ماشینی:
کساني که معتقدند دين اسلام نمي تواند پاسخ گـوي مسـائل و مشـکلات جديـد در زندگي بشر باشد، دو گونه استدلال کرده اند: الف ) اصل تغيير در جهان طبيعت / دليل اول ، اصولي که رنگ فلسفي دارد، اين است که مي گويند: در اين جهان همه چيـز 48 در تحول و دگرگوني است و هيچ چيز ثابت و يکنواخت باقي نمي ماند.
شهيد مطهري در نقد اين ديدگاه دو مطلب را بيان کرده است : الف ) از اين گونه اشخاص بايد پرسيد، اگر معناي قابليت انطباق با زمـان ، قابليـت آن براي منسوخ شدن است ، کدام قانون اين نرمش و انعطاف را نـدارد؟ کـدام قـانون است که به اين معنا، قابل انطباق با زمان نيست ؟ اين توجيـه بـراي نـرمش و قابليـت / اسلام با زمان مثل ايـن اسـت کـه کسـي بگويـد: کتـاب و کتابخانـه بهتـرين وسـيله لذت بردن از عمر است ؛ اما همين که از او توضيح بخواهيد، بگويد براي اينکه انسـان ٥٥ هر زماني هوس کند و بخواهد لذت ببرد، فورا کتاب ها را حراج مي کند و پول آنها را صرف بساط عيش و نوش مي کند.