چکیده:
فطرت همان آفرینش اولیه انسان میباشد که تغییرناپذیر است؛ بنابراین در بحث فطرت، انسان واقعی مد نظر است. یکی از زمینههایی که میتواند فطرت را تبیین کند، بعدهای وجودی انسان است. از دیدگاه قرآن کریم انسان بعدهای سهگانه (مادی، معنوی و اخروی) دارد. از سوی دیگر از مهمترین امور فطری انسان، لذتگرایی و مطلقگرایی است. از آنجا که لذتهای انسان از بعدهای وجودی انسان ناشی است، میتوان گفت که انسان فطرتگرا انسانی است که بهدنبال تحقق تمام بعدهای سهگانه وجودی خودش است. انسان فطرتگرا در مقاله پیش رو در برابر انسان مادیگرا است.در مقاله پیش رو کوشیده شده است که با تکیه بر فراگرد انگیزشی رفتار اقتصادی انسان فطرتگرا در گستره توزیع مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر مطابق منطقی که در مقاله مطرح شده، گستره توزیع به پنج مرحله تقسیم و بهطور جداگانه بررسی شده است.پرسش اصلی مقاله این است که چگونه میتوان با تکیه بر فراگرد انگیزشی معرفی شده و گزارههای قرآنی که درباره توزیع آمده است، رفتار انسان فطرتگرا را تحلیل نظری کرد؟
Human's constitution is his original unchangeable creation. Thus، in the discussion of human's constitution، the real human being is considered. One of the grounds that can explicate human's constitution is his existential dimensions. In the viewpoint of Quran، human beings have three dimensions (material، spiritual، and other-worldly). On the other hand، one of the most important constitutional aspects of human beings is hedonism and absolutism. Since human's pleasures originate from his existential dimensions، it could be said that the constitutionalist man is someone who tries to realize all his three existential dimensions. In this article، a motivational process is introduced، on the basis of which one can analyze all human's behavior، and it has been tried to examine the economic behavior of the constitutionalist man in the domain of distribution. So، it could be said that the main question here is that how one can theoretically analyze the constitutionalist man's behavior in accordance with the introduced motivational process and the Quranic statements regarding distribution.