چکیده:
قرآن کریم در کنار توجه دادن به مسئولیت های فردی و اجتماعی، از اهمیت گروه های اجتماعی نیز سخن گفته و بر تاثیر گذاری گروه ها بر افراد و سایر گروه ها و تاثیرپذیری آن ها از افراد و گروه های دیگر تاکید کرده است. در این میان، گروه های مرجع در رشد و انحطاط افراد و جوامع نقش به سزایی دارند. گروه مرجع، گروهی است که شخص آن را معیار مقایسه، داوری و تصمیم گیری درباره عقاید و رفتار خود قرار می دهد چه در آن گروه عضو باشد و چه نباشد. در قرآن کریم نیز درباره گروه های مرجع، سخن رفته است. قرآن کریم، گروه های مرجع را به دو دسته کلی تقسیم می کند: گروه های مرجع حق و گروه های مرجع باطل و برای هر دسته ای، شاخص ها و مصادیقی را معرفی می کند تا انسان ها را در فضایی واقع بینانه قرار دهد تا بر محور عقلانیت و معنویت، نسبت به عضوشدن در هر گروهی از گروه های مرجع، تصمیم درستی بگیرند. بر این اساس، مهم ترین شاخص های گروه های مرجع حق و باطل که ماهیتی دو وجهی دارند، مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از: هدایت/ گمراهی، دانایی/ نادانی، بندگی خدا/ بندگی خود، عدالت/ ظلم. قرآن کریم در آیات گوناگون، این شاخص ها را در کنار یکدیگر مطرح کرده تا ضمن توجه به ارتباط میان آنان، بر انسجام و تاثیر و تاثرات آن ها بر یکدیگر به عنوان خرده سیستم های یک سامانه، در راستای تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تاکید کند. بر پایه این شاخص ها، می توان مصادیق «صادقین»، «صالحین» و... را در زمره گروه های مرجع حق و مصادیق «مترفین»، «ملا» و... را در دسته گروه های مرجع باطل قرار داد .
In addition to drawing attention to the individual and social responsibilities، the Holy Qur’ān has also talked about the importance of the social groups and emphasized on the efficacy of groups on individuals and other groups and the impressionability of those individuals and other groups. In the meantime، the reference groups have a significant role in the development and degeneration of individuals and communities. A reference group is a group whom one would set as a criterion for comparison، judgment، and decision making about one’s beliefs and behavior، whether one is a member of that group or not. Reference groups have also been talked about in the Holy Qur’ān، too. The Holy Qur’ān divides reference groups into two general categories: the true reference groups and the false reference groups; and provides indices and evidences for each category to place human beings in a realistic atmosphere so that they may make a true decision on a rational and spiritual basis about becoming a member in any group of the reference groups. Accordingly، the most important indices of true and false reference groups that have a bipolar nature were examined، including: guidance/misguidance، knowledge/ignorance، serving God/serving oneself، justice/injustice. In various verses، the Holy Qur’ān has brought up these indices next to one another so that while drawing attention to the relationship between them، it would emphasize their coherence and influence and effects on one another as subsystems in line with the social and cultural changes of society. According to these indices، the evidences of “the truthful”، “the pious”، etc. can be placed in the true reference groups and the evidences of “the affluent”، “the [Pharaoh’s] elite”، etc. in the false reference groups.