چکیده:
Islamic management is based on a religious worldview which is derived from the implications of the Quran، Nahj al-Balagha and the narrations of the saints of God. As a result، managers of an Islamic society are required to possess certain features in order to be able to turn into managers، by extracting those implications and integrating them with their own innate personality abilities، who can fulfill managerial and divine responsibilities. They should also be able to pass by and avert the plague of such positions in the undertaking of their responsibilities by becoming familiar with them. This is essential since negative features in managers debilitate their personalities، hinder mutual and interpersonal interactions and mar relationships. In the present paper، identifying such plagues has been in focus، and in line with this purpose، definitions for management، manager and plague have been provided. Afterwards، some harms of management such as pride، ambition، etc. have been studied. Therefore، the viewpoints of Quran and Nahj al-Balagha، as well as those of notable scholars have been taken into account.
خلاصه ماشینی:
نیز از آنجایی که هیچ موجودی از ناحیۀ خود دارای احترام و کرامتی نیست ، مگر اینکـه خـدای تعـالی او را بـه شـرافت و احترامی تشریف کرده باشد، از این جهت باید گفت تکبر در غیر خدای تعالی ـ هر که باشد ـ صفت مذمومی است ، برای اینکه غیر او، هر که باشد، از ناحیۀ خودش جز فقر و مذلت چیزی نـدارد.
می توان توجیه نمود که ابلیس بـدون هـیچ اغواکننـده ای و طمـع بـه دسـت آوردن متـاع دنیوی، مستحق این تنبیه گردیده ، در حالی که هریک از انسان های کرة خاکی در طول عمـر خـود بسیار تکبر می ورزند و بدین صورت با آنان برخورد نمی گردد یا حتی می توانند مجـازات خـود را بـا توبه خنثی نمایند.
در واقع ، «از بدترین حالات زمامداران در نزد صالحان آن است که گمان برده شود، آنان فخر و مباهات را دوست داشته و کارشان صورت خودستایی به خود گیرد، من از این امر ناراحتم کـه در گمان شما چنین خطور کند که از تمجید و تعریف زیاد خوشم می آید، ولـی خـدای را سـپاس کـه چنین نیستم و اگر هم دوست می داشتم که مرا تمجید کننـد، بـه دلیـل خضـوع در برابـر عظمـت وکبریایی پروردگار، که ویژة اوست ، آن را ترک می کردم » (بحرانی، ١٣٧٥: ٧٧).