چکیده:
مناظره به ترین و مناسب ترین روشی است که از ره گذر آن می توان به نقطه نظرها و فراز و فرود
اندیشه ها و عقاید پی برد ، و هم چنین به تفاهم و هم گر ایی بیش تر میان آنها دست ی افت. البته با این
شرط که مبانی ، تبیین و موضوع بحث روشن شده باشد و هدف طرفین حقیقت جویی بوده ،و گرد و غبار
تعصبات بی منطق را از عقل و دل خویش زدوده باشند . مقاله حاضر که در چارچوب اندیشه سیاسی
شیعه است و از طریق یک سلسله نامه نگاری ن ویسنده با یکی از علمای اهل سنت نگاشته شده است،
تلاش دارد تا با استفاده از فن مناظره به بازشناسی آرای سیاسی شیعه در گفتمان امامت بپردازد.
Polemic is the best and most suitable method to search different aspects of
ideas and doctrines and also to reach better understanding and convergence
between them. This of course is due to the clarity of subject and explanation of
principles so that the persuation of discussion. The article which has been
writtin on the basis of a series of conversations between the auttor and one of
the Sunnite's expert attempts by using olemic method to realize the political
ideas of Shiite within Imamate discourse.
خلاصه ماشینی:
دیگر نباید از کفر پیشگان ترسید؟ ثالثا - اگر قرار بود در این آیه با پایان احکام شرعی الهی دین به کمال برسد، براساس قوانین ادبی و نحوی ، می بایست فقرة «الیوم » در پایان آیه ذکر گردد، نه وسط آن ؛ نیز لازم می آمد که بر سر «الیوم » فای نتیجه قرار داده می شد تا ارتباط کلامی آن با ما قبل حفظ می شد و از استینافی بودن اش خارج می گشت ؛ رابعا - احکام تحریمی در این آیه ، پیش از آن ، در جای دیگرقرآن نیز آمده است : که می فرماید: «انما حرم علیکم المیته و الدم و لحم الخنزیر و أهل به لغیر الله ، فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اثم علیه ، ان ◊ ١٦٦ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره دوازدهم / پاییز ١٣٨٩ الله غفور رحیم »(٨) در این دو آیه تقریع «فاء» بدنبال فقرات تحریم ذکر شده است و این نیز بهترین شاهد قرآنی است بر این که فقره اکمال دین ، جمله ای معترضه است و هیچ ارتباطی به ما قبل و ما بعدش ندارد و آن را می بایست بطور جداگانه تبیین کرد؛ خامسا ـ سخن ما این است که فقرة «الیوم یئس الذین کفرو ا....
برای یافتن پاسخ چنین مهمی چه باید کرد؟ آیا از خود آیات می توان پاسخی برای آن یافت ؟ خیر، آیه های قرآنی ظاهرا، در این خصوص ، مسکوت مانده است ، لذا برای فهمیدن مقصود آیه ، راهی جز تبیین نبوی و بیان فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره دوازدهم / پاییز ١٣٨٩ ١٦٩ ◊ تاریخی معتبر، باقی نمی ماند، و بی شک تفسیر و تبیین پیامبر(ص ) از هر دلیل و برهانی بالاتر است .