چکیده:
«داستانک» (short short story) یکی از شاخه های ادبیات داستانی است که در دهه هفتاد قرن بیستم در واکنش به برخی عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی همراه با پیشرفتهای تکنولوژی در زندگی بشر و بی رغبتی خوانندگان به داستانها و رمانهای پرحجم و طولانی ظهور یافت. این قالب داستانی منثور باید از «داستان کوتاه» جمع و جور تر باشد و از پانصد کلمه کمتر و از هزار و پانصد کلمه بیشتر نباشد و در آن عناصر «کشمکش» و «شخصیت پردازی» و«صحنه» و دیگر عناصر داستان کوتاه مقتصدانه و ماهرانه به کار رفته است. داستانک نیز مانند دیگر آثار ادبی دارای سبک مخصوص است و یکی از عناصر مهم آن را تشکیل می دهد؛ چرا که بیان کننده شخصیت صاحب آن است. محمود شقیر یکی از برجسته ترین داستانک نویسهای معاصر عرب و فلسطین است. مجموعه «طقوس للمراﮤ الشقیه» اولین مجموعه داستانک وی است که در بر دارندهه لحظات حساس و تامل برانگیز در زندگی زنان و تلاشی برای افزودن مقام آنان در جامعه است. در این مقاله سعی بر آن است تا سبک این مجموعه به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی شود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این مجموعه دارای ویژگیهای فنی جدید و تکنیکهای سبکی برجسته همچون تمرکز در درون شخصیتها، رمز واضح و شفاف، مفارقه (تضاد و تناقض)، انزیاح (هنجارگریزی)، پایانهای منفی، تکرار، فشردگی (التکثیف)، تشخیص، ساختار فعلی داستان با تاکید بر فعل مضارع همراه با شهامتی ستودنی در بیان واقعیتهاست.
خلاصه ماشینی:
سبک شناسی داستانک معاصر عربی با بررسی موردی مجموعه داستانک «طقوس للمرأة * الشقیۀ» محمود شقیر نسرین کاظم زاده کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس کبری روشنفکر استاد یار دانشگاه تربیت مدرس چکیده «داستانک » (short short story) یکی از شاخه های ادبیات داستانی است که در دهۀ هفتاد قرن بیستم در واکنش به برخی عوامل اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی همراه با پیشرفتهای تکنولوژی در زندگی بشر و بی رغبتی خوانندگان به داستانها و رمانهای پرحجم و طولانی ظهور یافت .
نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این مجموعه دارای ویژگیهای فنی جدید و تکنیکهای سبکی برجسته همچون تمرکز در درون شخصیتها، رمز واضح و شفاف ، مفارقه (تضاد و تناقض )، انزیاح (هنجارگریزی )، پایانهای منفی ، تکرار، فشردگی (التکثیف )، تشخیص ، ساختار فعلی داستان با تأکید بر فعل مضارع همراه با شهامتی ستودنی در بیان واقعیتهاست .
البته مقالاتی در زمینه داستانکهای وی نوشته شده است که از آن جمله می توان به مقالۀ «أشواق و تباریج غامضۀ فی قصص مرور خاطف » أحمد رفیق عوض اشاره کرد که در خصوص مجموعه داستانک «مرور خاطف » شقیر و اینکه وی در این کتاب از اشیای بی جان مثل درخت ، مجسمه ، پنجره و جان دادن به این اشیا استفاده کرده و نیز به بررسی مفاهیمی چون دوری ، غربت ، شکست و ...
» دارای ویژگی تجریب است ؛ چرا که این مجموعه متفاوت از آثار پیشین شقیر است و اولین تجربۀ وی در نوشتن داستانک است که از روایت سنتی داستان فاصله گرفته و بر تکنیکهای داستانی جدید؛ مثل فشردگی ، اختصار، بینامتنیت ، استفاده از رمز و جرأت در گفتن واقعیتها تکیه دارد.