چکیده:
مقاله حاضر با هدف تبیین چگونگی سیر تکوینی مولفه های زیباییشناختی در بناهای دوره اسلامی نوشته شده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و در قالب مطالعهای کیفی به انجام رسیده و به دنبال پاسخ به این پرسش است که سیر تکوینی مولفه های زیباییشناختی در سطح «در زمانی» و «همزمانی» چه نقشی در شکلگیری زیباییشناسی ساختار بناهای دوره اسلامی به ویژه قبه الصخره و مسجد جامع دمشق داشته است؟ نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برخی از بناهای اوایل دوره اسلامی در سطح «در زمانی» نتیجه آمیزش و تلاقی فرهنگهای مختلف بودهاند و زیباییشناسی آنها از ویژگی چند فرهنگی (Multicultural) برخوردار است. بنابراین، این بناها به مثابه پدیدههای فرهنگی، مولفه های زیباییشناختیشان در طول زمان حاصل تعاملات و آمیختگی بین فرهنگی بوده است که توسط عوامل اجتماعی و سیاسی مانند، انقلابها، شورشها و کشورگشایی ها تحقق پذیرفته است.
The present article aims at explaining the quality of evolutionary course of the
components of aesthetic in the monuments of Islamic era. Using descriptive-analytic
method and within the format of a qualitative study, this article is trying to respond to
this question:
What was the role of the evolutionary course of the aesthetic components at the level
of “ being at the time and being concurrent with” in the formation of aesthetics of the
structure of Islamic monuments in particular Qubbat Al-Sakhra and the Jameh Mosque
of Damascus ?
The results indicate that some of the monuments of early Islamic period at the level of
“ being at the time” have been the outcome of integration and interaction of different
cultures , so that their aestheticism holds a multi-cultural feature. So , the aesthetic
components of these monuments as the cultural phenomena are the outcome of
interactions and mixture of multi cultures and have been materialized by social and
political factors such as : revolutions , rebels and conquests.