چکیده:
گاهی وجود اسبابی در شخص وارث سبب منع وی از ارث مورث خود می گردد که به این اسباب موانع ارث گفته می شود. با وجود اختلاف فقهای مذاهب اسلامی، در تعداد موانع ارث اما همگی بریکی از این موانع که قتل نام دارد متفق القولند. هرچند ایشان در نوع قتل وشرایط خاص آن اختلاف نظر دارند. هدف این مقاله ضمن بازشناسی دقیق موانع ارث واستدلالهای ارائه شده در این خصوص، بررسی مانع قتل به عنوان تنها مانع پذیرفته شدهدر تمامی مذاهب اسلامی می باشد .نتیجه عمده حاصل از این تحقیق شناخت دقیق موان عارث و نیز ویژگی های قتل به عنوان مانع ارث بوده ونیز دریافت این نکته که قتل عمدی،همیشه مانع ارث تلقی نمی گردد.
خلاصه ماشینی:
٢-١-٤-امکان حیات قبلی مقتول یکی دیگراز شروطی که هر چند اختلافی است اما به نظر جزء امور بدیهی است آنکه مقتول مستقر الحیوه باشد، به عبارت دیگر مقتول حی بوده و امکان تداوم حیات برای وی متصور باشد هرچند مشرف به مرگ باشد پس شخصی که ادراک و شعور و نطق و حرکت اختیاری از وی سلب شده را نمی توان حی و دارای حیات مستقر دانست بنابراین کشتن چنین فردی به نظر قتل محسوب نمی شود تا شخص ممنوع از ارث به حساب آید حال که شرایط قتل مانع ارث بیان شد می توان با تطبیق مختصر دیدگاه قانون مدنی بر مبنای نظر فقهای شیعه و دیدگاهی که هر نوع قتلی را مانع ارث می دانند به وضوح دریافت که نظر اول به حقیقت نزدیک تر است چراکه اولا:از توجه به روح آیات و روایات محرز می گردد شارع با وضع مجازات تکمیلی قتل صرفا در صدد مجازات بیشتر عامل یا عاملین قتل عمدی است که با نیت سوءاقدام می نمایند وبرای قاتلین به خطاهمان پرداخت دیه را کافی دانسته ومجازات بیش از آن را ضروری نمی بیند والبته این به عدالت نیز نزدیکتر است ثانیا: اصل بر انتقال اموال مورث پس از فوت وی به وارث است وموانع ارث استثناء بر این انتقال است بی شک نبایست دامنه استثنائات افزایش یابد بلکه می بایست با توجه به مستندات وادله متقن ارائه شده دامنه استثنائات را در حد معمول نگه داشت وآخراینکه با توجه صراحت آیات و روایات و نظر غالب فقهای اسلام ، نبایست خلاف این اجماع اظهار نظر کرد لذا با جمیع مطالب به نظر می رسد منظور از قتل مانع ارث همان قتل عمد با ویژگی های خاص است .