چکیده:
تبیین دقیق و عمیق مسئله تشکیک که از آن به عنوان عدل و مکمل نظریه اصالت وجود یاد میشود، اگرچه در نظام حکمت صدرایی صورت گرفته است، لیکن نباید از تلاش علمی فیلسوفان گذشته که سرمایهای غنی برای وی فراهم آوردند غفلت نمود. به مشاء نسبت دادهاند که وجودات را حقایق متباین دانسته و بر این اساس، تشکیک در حقیقت وجود را منکرند. از سوی دیگر، سهروردی با مبانی فلسفی نادرست خود، تشکیک را به متن خارج میبرد.
هدف این پژوهش که به روش تحلیلی و اسنادی سامان یافته، بررسی انتساب یادشده و نیز تبیین دیدگاه سهروردی میباشد و حاصل آن این است که مشاء اگرچه در ابتدا به تشکیک در حوزه مفاهیم (تشکیک عامی) معتقد بوده است، این، سخن نهایی ایشان نبوده و میتوان قول به تشکیک خاصی را در آثار ابنسینا سراغ گرفت. البته معنون نبودن این مسئله در زمان وی موجب شده که برخلاف شیخ اشراق نتواند فروع و لوازم آن را نتیجه گرفته و در دستگاه فلسفی هستیشناختی منسجم و سازواری بسط دهد.
Although the analogical gradation، referred to as the counterpoise and complementary element of the theory priority of existence has been profoundly and precisely expounded in Sadraian system of theosophy، it is unfair to ignore the scientific endeavors of the past philosophers who had provided him with rich sources. The Aristotelians (Peripatetics) have been attributed to consider the entities as heterogeneous realities and accordingly deny the analogical gradation in the reality of being. Suhrawardī، too، has put the analogical gradation outside the context through his wrong philosophical principles.
Using a documentary–analytical method، the present paper tries to investigate the aforementioned attribution and expound Suhrawardī's standpoint. The research findings show that although Aristotle and his followers had initially accepted the analogical gradation in the realm of concepts (general analogical gradation)، this acceptance was not his final view، and that reference to the particular analogical gradation can be found in Avicenna's works. Of course، unlike Suhrawardī (Master of Illumination)، he was not able to conclude the ramifications and implications of analogical gradation to a develop them in a coherent system of philosophical ontology، taking into account that this question was not a topic of discussion in his time.