چکیده:
با وجود آن که اسلام بهعنوان کاملترین دین راهکارهایی در قرآن برای تنظیم روابط خانوادگی توصیه میکند، اما امروزه به دلیل داشتن برخی واژگان و عبارات متهم به تجویزخشونت علیه زنان شده است. یکی از این عبارات واژه «واضربوهنّ » در آیه 34 سوره نساء است. به این دلیل مقاله حاضر باذکر نظرات جامعهشناسان در باب خانواده و خشونت خانوادگی و کج رفتاری اجتماعی به بررسی این عبارت با استفاده از واژهشناسی و ایجاد شبکه مفاهیم قرآنی و آیات و روایات تفسیری مربوطه اقدام کرده است. این مقاله با روش تحلیل محتوا و در راستای چارچوب نظری اسنادی به بررسی دیدگاه قرآن نسبت به زن و خانواده و قرینههای لفظی موجود در آیه و روایات تفسیری به تحلیل شرایط ضرب و نمادهای مخالفت قرآن با خشنوت علیه زنان اقدام کرده است. همچنین مغایرت واژه « واضربوهنّ »را با بنیادهای نظریات جامعهشناسی در باب خشونت علیه زنان به اثبات رسانده و از نشوز مدنظر در این آیه با توجه به نظریات کج رفتاری اجتماعی تبیین جامعهشناسانه کرده است. نتایج نشان داد که گفتمان آیه متفاوت از گفتمانی است که در انتقادات از آن استفاده شده است؛ واژه مذکور بهعنوان یک امر ارشادی، درپی تنظیم زندگی خانوادگی مخدوش شده بر اثر فقدان رعایت حدود خانواده است؛ و در فرآیندی ترتیبی بعد از دو مرحله «فعظوهن»و« واهجروهن فی المضاجع »و فقدان پاسخگویی آنها و در شرایط بسیار محدود و مشخص اجرایی است؛ تعبیر مبارک« فلا تبغوا علیهن سبیلا » و روایات مفسر واژه «واضربوهنّ »، ازمخالفت قرآن با خشونت علیه زنان حکایت میکند.
Although as the most complete religion، Islam provides suggestions for better family relations، however due to some terms used in Quran، it has been accused of favoring violence against women. One example is the word waz ribūhuna [i.e. beat them] in verse 34 of Surah Annisāā. By brining the different views of sociologists regarding terms such as family، domestic violence and social deviance، this paper examined these expressions using quranic terminology، web of quranic concepts and relevant verses and commentary traditions. Using content analysis، and within a theoretical attributive framework، this paper examined the view of Quran towards women and family، and by applying the available parallel texts in verses and commentary traditions، the condition of beating and examples of Quran’s opposition to violence against women were analyzed. Also the contradiction of the term waz ribūhuna with the foundations of Sociological theories of violence against women was proved and using the theories of social deviance، explained sociologically، what the verse considered as disobedient women. Results indicated that the discourse of the verse was different from the discourse used in criticisms. The term waz ribūhuna، as a guiding concept attempted to regulate a troubled family which had not respected its boundaries. waz ribūhuna was used in very limited situations and came respectively after fa ‘izūhunna and juhvwah jurūhunna fil mazāji’I، where these two stages did not answer as solutions. Falā tab ghū ‘alay hinna sabīlā، plus the commentary tradition under waz ribūhuna، indicates Quran’s opposition towards violence against women.