چکیده:
ضروری است مبتنی بر پارادایم اندیشه اسلامی، سطوح و انواع دیپلماسی عمومی مورد مطالعه قرار گیرد، در این مقاله مبتنی بر اندیشه امام خمینی(ره)، سطوح و انواع جدیدی از دیپلماسی عمومی تبیین می گردد. بعد از باز تعریف این دیپلماسی مبتنی براین پارادایم، سه لایه برای دیپلماسی عمومی تبیین می گردد. از سه ساحت انسانی متناسب با سه علم فقه، فلسفه و عرفان، سه سطح دیپلماسی عمومی استخراج می گردد و انواع مختلف آن در این سه لایه تعریف می شود. برای دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی تعریف متناسب با این پارادایم ارائه می شود و دیپلماسی فطری، دیپلماسی تربیتی، دیپلماسی بیداری و دیپلماسی وحدت به عنوان مفاهیمی جدید، معرفی می گردد
خلاصه ماشینی:
ضرورت بازشناسی دیپلماسی مبتنی بر جهت گیریهای اسلامی، درخصوص «دیپلماسی عمومی» بسیار جدیتر است ، چراکه اساسا رویکرد انقلاب اسلامی ضمن الهی بودن ، مردمی و عمومی است ؛ «بیتردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است ؛ و رمز پیروزی را ملت میداند و نسل های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن : انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ واجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد»(امام خمینی، ١٣٨٥: ٢١/ ٤٠٥) از این رو ضروری است ، تا مدل ها و انواع دیپلماسی عمومی بصورتی اسلامی و بومی طراحی و تبیین گردد.
برای باز تعریف این مفهوم در پارادایم اندیشه امام باید به این نکته توجه نمود که «دیپلماسی عمومی» در ادبیات آکادمیک و دیپلماسی غربی متفاوت از دیپلماسی عمومی مبتنی بر اندیشه امام خمینی(ره ) است .
همان گونه که تبیین گردید، مهم ترین مؤلفه های جوهر دیپلماسی عبارتند از؛ «ارتباط » ، «اطلاعات » و «منافع ملی»، لذا برای بررسی ماهیت دیپلماسی عمومی و ارائه تعریف آن ، ابتدا باید این مؤلفه ها را از منظر امام (ره ) مورد مطالعه قرار دهیم .
با این مقدمه «دیپلماسی وحدت » را میتوان اینگونه تعریف نمود: «تبادل «حقایق وحدت بخش » در ارتباطاتی کاملا دوسویه مبتنی بر «اشتراکات فطری» بشر با هدف تشکیل «امت واحده » ٢-٢ سطح دوم ؛ عقلانی دومین سطح از دیپلماسی عمومی امام (ره )، لایه ای عمیق تر از سطح اول است .