Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی به کار بردن و استفاده از روایت و تکنیکهای گوناگون سینمایی در گونه درام مستند است.روش: در این مقاله دادهها با روش توصیفی-تحلیلی تجزیه و تحلیل شده اند. در تحلیل قابلیتهای روایت و تکنیک در دو داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» در مورد بازتاب تاریخ انقلاب اسلامی با رویکرد نئوفرمالیسم بهعنوان یک روش تحلیل کیفی استفاده شده است.یافتهها: فیلمسازانی چون مهدویان و موحددوست در دو داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» با استفاده کمابیش مناسب از دو عنصر کلیدی «روایت» و «تکنیک»، توانستهاند در انعکاس مناسب تاریخ انقلاب اسلامی عملکرد قابل قبولی داشته باشند.نتیجهگیری: تحلیل نئوفرمالیستی این دو درام مستند نشان میدهد که با کاربست مناسب تکنیک و روایت، میتوان از حداکثر ظرفیت قالب درام مستند در جهت باورپذیری و عمقبخشی و شناخت در مورد ویژگیهای رویدادها و شخصیتهای کلیدی تاریخ انقلاب اسلامی استفاده فراوانی کرد.
Aim: The present paper seeks to review how narration and different cinema techniques are used and applied in the genre of docudrama.Method: The data have been analyzed using descriptive-analytical method. Neoformalism approach has been used as a qualitative analysis method to analyze the capacities of narration and technique in two docudrama of "Istadeh dar Qobar" (Standing in the Dust) and "Pedar Taleqani" (father Taleqani) about the reflection of Islamic Revolution.Findings: Such film makers as Mahdawian and Movahhid Doost in two docudramas of "Istadeh dar Qobar" (Standing in the Dust) and "Pedar Taleqani" have had relatively acceptable performance in reflecting the history of Islamic Revolution properly, using two key elements of "narration" and "technique".Conclusion: A neoformalistic analysis of these two docudramas show that film makers can greatly use the maximal capacity in the form of docudrama to make the features of events and key personalities of Islamic Revolution plausible, deep, and recognized.
Machine summary:
کاربست روایت و تکنیک در داکیودرام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامي محمد علی شجاعیفرد 1 (نویسنده مسئول) سید حمید میرخندان 2 چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی به کار بردن و استفاده از روایت و تکنیکهای گوناگون سینمایی در گونه درام مستند است.
در تحلیل قابلیتهای روایت و تکنیک در دو داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» در مورد بازتاب تاریخ انقلاب اسلامی با رویکرد نئوفرمالیسم بهعنوان یک روش تحلیل کیفی استفاده شده است.
نتیجهگیری: تحلیل نئوفرمالیستی این دو درام مستند نشان میدهد که با کاربست مناسب تکنیک و روایت، میتوان از حداکثر ظرفیت قالب درام مستند در جهت باورپذیری و عمقبخشی و شناخت در مورد ویژگیهای رویدادها و شخصیتهای کلیدی تاریخ انقلاب اسلامی استفاده فراوانی کرد.
به این ترتیب پرسش اصلی پژوهش این است؛ روایت و تکنیك در داكیودرام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی چگونه در اینگونه مستند كاربست مییابد؟ در راستای پاسخدهی به این پرسش دو فیلم مستند داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» که داری ساختارهای روایی و تکنیکی مختلف هستند را مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
مقایسه عنصر میزانسن در تکنیک دو مستند فیلم نوع تکنیک شرح تکنیک تحلیل بازتاب تاریخ انقلاب اسلامی ایستاده در غبار میزانسن / صحنهپردازی استفاده از تلفن همگانی در صحنه مأموران در حال دستگیری یک نفر هستند اما این واقعه در حقیقت بر حرکت کل جامعه مؤثر است.
بنابراین فیلمساز داکیودرام وقتی میخواهد تاریخ انقلاب اسلامی را روایت کند، باید از تکنیکهای نوین بصری نیز استفاده کند.
بنابراین فیلمساز داکیودرام وقتی میخواهد تاریخ انقلاب اسلامی را روایت کند، باید از تکنیکهای نوین بصری نیز استفاده کند.