Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین زمینه هایی که در سبک مطرح میشود، مسئلۀ ساختار و شاخصه های زبانی، ادبی و فکری یک اثر است. سید حسن غزنوی از شاعران قرن ششم هجری است. هدف اصلی نگارندگان این پژوهش، بررسی ویژگیها و شگردهای سبکی این شاعر در سه سطح زبانی، ادبی و فکری است تا مهمترین شاخصه های سبکی این شاعر مورد توجه قرار گیرد. روش مطالعه: اطلاعات مربوط به این پژوهش با استفاده از شیوۀ کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی فراهم آمده است، ضمن اینکه به جنبۀ آماری توجه شده و جدول بسامدی ترسیم شده است. یافتهها: زبان شعر سید حسن غزنوی سـاده، بدون ابهام و پیچیدگی است و اوزان و قوافی و ردیفهای خوشآهنگ به کار برده است. در سطح ادبی میتوان به مهارت شاعر در کاربرد انواع صور خیال بویژه تشبیه و تناسب اشاره کرد. در سطح فکری نیز میتوان گرایش شاعر به عشق، مدح، حمد خداوند و ستایش اولیای دین، اندرز، عرفان، و بازتاب مسائل اجتماعی و تاریخی را مشاهده نمود. نتیجه گیری: نتیجۀ بررسی سبک دیوان حسن غزنوی بیانگر این است که شاعر در سطوح سه گانۀ زبانی، ادبی و فکری بسیار موفق عمل نموده است. بیش از نیمی از دیوان سید حسن غزنوی به قصیده اختصاص یافته است؛ بنابراین میتوان وی را شاعری قصیده سرا به شمار آورد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: One of the most important contexts in style is the issue of structure and linguistic, literary and intellectual characteristics of a work. Seyed Hasan Ghaznavi is one of the poets of the 6th century. The main goal of the authors of this research is to investigate the stylistic features and techniques of this poet in three linguistic, literary and intellectual levels so that the most important stylistic features of this poet are taken into consideration.
METHODOLOGY: The information related to this research has been provided using the library method and the descriptive-analytical method, while paying attention to the statistical aspect and the frequency table has been drawn.
FINDINGS: The findings show that at the linguistic level, Seyyed Hassan Ghaznavi's language is simple, without ambiguity and complexity, and he used weights, rhymes, and melodious lines. At the literary level, we can point to the poet's skill in using all kinds of images, especially similes, and all kinds of literary techniques, especially proportion. At the intellectual level, one can observe the poet's tendency towards love, praise, praise of God and praise of religious saints, advice, mysticism, and reflection of social and historical issues.
CONCLUSION: The result of examining the style of Hasan Ghaznavi's divan shows that the poet has been very successful in the three levels of language, literature and thought. More than half of Seyyed Hasan Ghaznavi's divan is devoted to odes; Therefore, he can be considered an ode poet.