Abstract:
زمینه و هدف: مصباحالارواح نام سفرنامه ای خیالی به جهانی دیگر است که سراینده آن را شمسالدین محمد بردسیری و یا اوحدالدین کرمانی دانسته اند. در سال 1344 سیدضیاءالدین سجادی، یک مثنوی 638 بیتی را به نام «ختمالغرائب» و منسوب به خاقانی معرفی کرد و بچاپ رساند. بعدها برخی پژوهشگران در رابطه با نام و نویسنده این مثنوی ابهاماتی را مطرح کردند و نظرات گوناگونی ارائه شد. در پژوهش پیش رو کوشیده شده اثبات شود نویسنده این مثنوی و مثنوی مصباحالارواح یک شخص بوده است.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری است و به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شده است. در این تحقیق بر مبنای حدسیات مطرح شده، بین مصباحالارواح و مثنوی 638 بیتی در سه سطح فکری، زبانی و ادبی مقایسه ای سبکشناسانه انجام شده است. جامعه موردمطالعه، مثنوی «مصباحالارواح» به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، چاپ شده در «یادنامه مفاخر کرمان 2: شمس بردسیری» و «ختمالغرائب مثنوی منسوب به خاقانی» به اهتمام ضیاءالدین سجادی چاپ شده در «فصلنامه فرهنگ ایران زمین» بوده است.
یافته ها: با مقایسه سبکشناسانه میان دو اثر مذکور مشخص میشود که در قلمرو زبانی دایره واژه ها و ساخت نحوی جملات، مشابهتهایی دارند؛ از جمله آنکه واژه های ایجادشده بوسیله خود شاعر در هر دو اثر یافت میشود. همچنین در قلمرو ادبی ترتیب بسامدی استفاده از انواع آرایه های ادبی تا حد زیادی در هر دو اثر یکسان است. در قلمرو فکری نیز موضوعات کلیدی مثنوی 638 بیتی، در لابلای موضوعات مصباحالارواح یافت میشوند.
نتیجه گیری: با توجه به مشابهتهای یافتشده، این نتیجه قابل دریافت است که دو اثر مذکور سروده یک نفر هستند و پیشرفتهای زبانی و ادبی در مصباحالارواح نشاندهنده آن است که مثنوی 638 بیتی حاصل دوران کم تجربگی، و مصباحالارواح حاصل دوران پختگی شاعر است؛ البته هویت این شاعر همچنان محل ابهام است و تعیین اینکه شمس بردسیری نویسنده این دو اثر است و یا اوحدالدین کرمانی، موضوع پژوهشی دیگر میتواند باشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Mesbah al-Arwah is the name of an imaginary travelogue to another world, the composer of which is considered to be Shams al-Din Mohammad Bardsiri or Uhud al-Din Kermani. In 1966, Seyyed Zia-ud-Din Sajjadi introduced and published a 638-bit Masnavi called "Khatm al-Gharaib" attributed to Khaghani. Later, some scholars raised ambiguities about the name and author of this Masnavi and various opinions were presented. In the present research, an attempt has been made to prove that the author of this Masnavi and Masnavi Mesbah al-Arwah was one person.
METHODOLOGY: The present study is a theoretical study and has been done in a descriptive-analytical manner. In this research, based on the hypotheses, a stylistic comparison has been made between Mesbah al-Arwah and Masnavi 638 bits on three levels of thought, language and literature. The study population was the Masnavi "Mesbah al-Arwah" edited by Badi'al-e-Zaman Forouzanfar, published in "Yaman Yafakhar Kerman 2: Shams Bardsiri" and "Khatamat al-Gharib Masnavi attributed to Khaghani" by Zia-ud-Din Sajjadi, published in "Zamin" Farhang.
FINDINGS: By stylistic comparison between the two works, it is clear that they have similarities in the linguistic realm of the vocabulary and the syntactic construction of sentences; Among other things, the words created by the poet himself can be found in both works. Also in the literary realm, the frequency sequence of using different types of literary arrays is largely the same in both works. In the realm of thought, the key themes of the 638-bit Masnavi can be found in the themes of the Mesbah al-Arwah.
CONCLUSION: According to the similarities found, it can be concluded that the two works are the work of one person and the linguistic and literary developments in Mesbah al-Arwah indicate that the 638-bit Masnavi is the result of inexperience, and Mesbah al-Arwah is the result of the poet's maturity; Of course, the identity of this poet is still a matter of ambiguity, and determining whether Shams Bardsiri is the author of these two works or Ohad al-Din Kermani can be another subject of research
Machine summary:
نتيجه گيري: با توجه به مشابهتهاي يافت شده ، اين نتيجه قابل دريافت است که دو اثر مذکور سرودة يک نفر هستند و پيشرفتهاي زباني و ادبي در مصباح الارواح نشان دهندة آن است که مثنوي ٦٣٨ بيتي حاصل دوران کم تجربگي، و مصباح الارواح حاصل دوران پختگي شاعر است ؛ البته هويت اين شاعر همچنان محل ابهام است و تعيين اينکه شمس بردسيري نويسندة اين دو اثر است و يا اوحدالدين کرماني، موضوع پژوهشي ديگر ميتواند باشد.
The study population was the Masnavi "Mesbah al-Arwah" edited by Badi'al-e-Zaman Forouzanfar, published in "Yaman Yafakhar Kerman 2: Shams Bardsiri" and "Khatamat al-Gharib Masnavi attributed to Khaghani" by Zia-ud-Din Sajjadi, published in "Zamin" Farhang.
CONCLUSION: According to the similarities found, it can be concluded that the two works are the work of one person and the linguistic and literary developments in Mesbah al-Arwah indicate that the 638-bit Masnavi is the result of inexperience, and Mesbah al-Arwah is the result of the poet's maturity; Of course, the identity of this poet is still a matter of ambiguity, and determining whether Shams Bardsiri is the author of these two works or Ohad al-Din Kermani can be another subject of research DOI: 10.
تاکنون اين مثنوي ذيل سفرنامه هاي روحاني، مورد توجه بسياري از پژوهندگان قرار گرفته است ؛ دربارة مثنوي مذکور نکات ابهامي وجود دارد؛ از جمله اينکه نويسندة آن کيست و تاريخ سرايش آن کي بوده است ؟ تا سال ١٣٤٧ اين اثر، از جملۀ آثار اوحدالدين کرماني بحساب ميآمد اما در اين سال ، بديع الزمان فروزان فر در مقدمۀ کتاب «مناقب اوحدالدين حامدبن ابيالفخر کرماني» بطور مبسوط دربارة نويسندة «مصباح الارواح » بحث ميکند و در ضمن اثبات اينکه انتساب اين اثر به اوحدالدين غلط است ، نويسندة آن را شمس بردسيري معرفي ميکند (ر.