Abstract:
زمینه و هدف: هدف مطالعات سبکشناسی، کشف و تبیین شاخصه ها و ویژگیهای حاکم بر متون است که از رهگذر تحلیل عناصر سبکساز، حاصل میشود. این مقاله به بررسی ویژگیهای سبکی در غزلیات عماد فقیه کرمانی میپردازد.
روش مطالعه: این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
<-a>یافته ها: عماد فقیه کرمانی، با واسطۀ شیخ نظام الدین محمود، از پیروان طریقۀ شیخ زین الدین کامویی و همین شخص نیز از تربیتشدگان شیخ شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی بوده است. عماد پیرو طریقت ملامتیه بوده و در اشعارش مضامین عرفانی گوناگونی بکار برده که این نظریه را تایید میکند. عماد از شاعران گروه تلفیق محسوب میشود که سعی دارد دو نوع غزل عاشقانه و عارفانه را با چاشنی قلندریات و ملامتیه، به هم پیوند زند.
نتیجه گیری: در سطح موسیقایی، بحر رمل بیشترین اوزان و بحور مقتضب و متدارک سهم کمتری را به خود اختصاص داده اند و استفاده از ردیف جزو مشخصه های سبکی وی محسوب میشود. موسیقی درونی اشعار عماد نیز با فراوانی جناس و تکرار تقویت شده است. جناس اشتقاق بیشترین بسامد را از میان انواع جناس در اشعار وی دارا است و بسامد بالای تکرار نشانگر تاکید عماد بر مفاهیم ذهنی خود است. عنصر غالب در سطح بلاغی اشعار وی تشبیه است و تشبیهات حسی به حسی، مفروق، مفرد و جمع در غزلیات عماد بسامد بیشتری دارند. عماد فقیه در غزلیاتش به انواع تناسبات لفظی و معنایی توجه نشان داده تا غنای موسیقی معنوی غزلیاتش را بیشتر سازد. ایهام و انواع آن در افزایش موسیقی معنوی غزلیات عماد نقش موثری دارند. در زمینۀ فکری، ژانر غنایی و زیرژانرهای عارفانه، عاشقانه و قلندری قرار دارد. همچنین عماد فقیه، اهل صومعه و تقوا، زاهدان مدعی، ریاکاران، و ... را به باد انتقاد گرفته و با طنزی تلخ، بر آنان تاخته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The aim of stylistic studies is to discover and
explain the characteristics and features governing the texts, which are obtained
through the analysis of stylistic elements. This article examines the stylistic
features in the lyric poems of Emad Faqih Kermani.
METHODOLOGY: This article is based on library studies and has been done in a
descriptive-analytical manner.
FINDINGS: Emad Faqih Kermani, through Sheikh Nizamuddin Mahmoud, was a
follower of Sheikh Zainuddin Kamui and the same person was one of the trainees
of Sheikh Shahabuddin Abu Hafs Omar Suhrawardi. Emad is a follower of the
reprehensible way and has used various mystical themes in his poems which
confirms this theory. Emad is one of the poets of the group that tries to combine
two types of romantic and mystical sonnets with the spice of Qalandariat and
Malamatiyeh.
CONCLUSION: At the musical level, the sea of sand has the most weights and
the sea of modesty and preparation have the least share, and the use of rows is
one of his stylistic features. The inner music of Emad's poems has also been
strengthened by the frequency of puns and repetitions. Punctuation has the
highest frequency among the types of puns in his poems, and the high frequency
of repetition indicates Emad's emphasis on his mental concepts. The dominant
element in the rhetorical level of his poems is simile, and sensory similes are
more frequent in Emad's lyric poems, singular, singular and plural. In his lyric
poems, Emad Faqih has paid attention to various verbal and semantic
proportions in order to increase the richness of the spiritual music of his lyric
poems. Ambiguity and its types play an effective role in increasing the spiritual
music of Emad's lyric poems. In the intellectual field, there are lyrical genres and
mystical, romantic and Qalandar subgenres. He has also criticized Emad Faqih, a
member of the monastery and piety, Zahedan the claimant, hypocrites, etc., and
attacked them with bitter humor.
Machine summary:
بررسي سبک شناسي غزليات «عماد فقيه کرماني » نجمه سادات بنيفاطمه ، محمد حجت *، داريوش کاظمي گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمان، ايران فروردين ١٤٠١، دوره ١٥، شماره پياپي ٧١، صفحات ٨٥-٦٧ .
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE A study of the stylistics of the lyric poems of "Emad Faqih Kermani" N.
Kazemi Department of Persian Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
This article examines the stylistic features in the lyric poems of Emad Faqih Kermani.
موسيقي دروني نيز در اشعار عماد بر پايۀ انواع جناس و تکرار استوار شده است .
Introducing the authors Najmeh Sadat Bani Fatemeh: PhD student, Department of Persian Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
ir) Mohammad Hojjat: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
ir: Responsible author ) Dariush Kazemi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.