Abstract:
«نامدهی» ساختاری گفتمانمدار است که ریشه در ایدئولوژی سخنور داشته، جهتگیری وی را نسبت به کارگزاران اجتماعی مختلف نشان میدهد و گاه به القای افکار او کمک میکند. جستار حاضر برآنست تا بر اساس الگوی بازنمایی کارگزاران اجتماعیِ ون لیوون (1996) به بررسی و تحلیل این ساختار در شعر سیداشرفالدین گیلانی بپردازد و به این پرسشها پاسخ دهد: 1. کدام کارگزاران اجتماعی در سرودههای او به کمک مؤلفة گفتمانمدار «نامدهی» بازنمایی شدهاند؛ 2. او در اِعمال این ساختار گفتمانمدار بر کارگزاران اجتماعی تحت تأثیر چه عواملی بوده است؛ 3. «نامدهی» در سرودههای وی منجر به القای چه عواطف و اندیشههایی شده است. دستاورد پژوهش بیانگر آنست که او با استفاده از انواع نامدهیِ مستقیم و غیرمستقیم به بازنمایی کارگزاران اجتماعیِ معاصر و کارگزاران اجتماعیِ تاریخی (دینی و ملی) پرداخته است. بعضی از عواملی که در اِعمال این ساختار گفتمانمدار بر کارگزاران فوق، تأثیر داشته عبارتست از: مخاطبان اصلی سیداشرف، که عامه مردم بودهاند، جهانبینی دینی او و شرایط اجتماعی آن روزگار، که لزوم یادآوری گذشتة با شکوه ایران را ایجاب میکرد. انواع نامدهی در شعر نسیم شمال برای بیدار کردن عواطف دینی و ملی مردم، بیان نگرش و جهتگیری سخنور نسبت به کارگزاران مورد بحث، آگاه کردن مردم از عظمت گذشتة کشور، تعظیم و بزرگداشت کارگزاران و... به کاررفته است.
Nomination is one of the discourse-based structures rooted in the ideology of orator, showing its orientation towards various social actors, and sometimes helps to instill in its thoughts. This study was conducted aimed at investigating and analyzing this discourse-based structure in Seyed Ashraf-Al-Din Gilani poems based on the van Leeuwen (1996) 's model of the representation of social actors. The results indicated that among the types of Nomination, direct and indirect, direct Nomination was more prominent in Seyed Ashraf poems, and the direct Nomination subcategories by the frequency of occurrence in his poetry were: informal Nomination, titling, and formal Nomination. The social actors represented by him using the types of Nomination were generally: Historical social (religious and national) actors, and contemporary social actors, among them, the religious thoughts and orientations of Seyed Ashraf caused a significant frequency of religious actors. The types of direct Nomination in Nasim-e-shomal poems were used for awakening the religious and national emotions of the people, creating a greater sense of empathy in the audience, expressing the attitude and orientation of the orator towards the actors discussed, informing the people of the magnificence and glory of the country's history and so on. Also, indirect Nomination in his poems were sometimes used to honor and respect to the actors and sometimes to disregard and contempt the actors.