Abstract:
زمینه و هدف: داستانها و قصص که بخش اعظمی از آثار را تشکیل میدهند، در ساختار خود شیوهها و علوم مختلف معنایی را خلق میکنند. از میان این علوم «روایتشناسی» نظریهای است که با روش و اصول ساختاری، اجزای قصه را تا رسیدن به مقصود نویسنده سامان میدهد؛ ازاینرو ادبیات داستانی، بستری برای خلق شیوههای نوین ادبیات گسترده است. امین فقیری از نویسندگان طرازاول عرصه فرهنگ و ادب فارسی، با بکارگیری انواع شگردهایی روایی در رمان رقصندگان، موفق به خلق اثری شد که در برقرای ارتباط با مخاطب سودمند است. خواننده در مطالعه این داستانها با نویسنده همراه میگردد و استفاده از این شگردها بعنوان شاخصی از توانمندیهای نویسنده محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل چگونگی کاربرد انواع روایت براساس نظریه تکنیکهای روایتپردازی «ژرارژنت» نظریهپرداز فرانسوی است.
روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و با بررسی شماری از روایتهای رمان رقصندگان براساس چهار مبحث نظم، تداوم، بسامد و زمان، در چهارچوب نظریه روایت در زمان ژرار ژنت است.
یافتهها: فقیری با استفاده از تکنیکهای هنری، روابط توالی زمان را درهم میریزد. زمانپریشی در رمان «رقصندگان» بصورت گذشتهنگر است و با استفاده از شگردهای مکث توصیفی و ایجاد صحنه، باعث کند شدن روال زمان روایت و شتاب منفی آن گشته است. این الگوهای زمانپریشی روایت را پیچیده نموده است و این امر جذابیت و غنای رمان مذکور را بیشتر کرده است.
نتیجهگیری: این نویسنده، در رمان «رقصندگان» به شیوه رئالیستی به بیان روایت میپردازد. واقعگرایی عنصر غالب کارهای اوست که جدای از عناصر داستانی نقش بسزایی در روند آثارش تا به امروز داشته است. در این داستان، راوی با دیدگاه سوم شخص دانای کل، با درهم ریختن زمان در روایت، خواننده را با روایتی از آدمها، مکانها و اتفاقها همراه میکند و رخدادها را به نمایش میگذارد. وی با استفاده از تکنیکهای هنری، روابط توالی داستان را درهم میریزد، به تاخیر میاندازد یا سرعت میبخشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Stories and stories, which form a large part of the works, create different semantic methods and sciences in their structure. Among these sciences, "narratology" is a theory that uses structural methods and principles to organize the components of the story until it reaches the author's goal; Fiction, therefore, is a platform for the creation of new methods of extensive literature. Amin Faghiri, one of the leading writers in the field of Persian culture and literature, using a variety of narrative techniques in the novel Dancers, succeeded in creating a work that is useful in communicating with the audience. The reader accompanies the author in the study of these stories and the use of these tricks is considered as an indicator of the author's abilities. The purpose of this study is to investigate and analyze how to use different types of narratives based on the theory of narration techniques "Geragent" French theorist.
METHODOLOGY: This descriptive-analytical study examines a number of dancers' novel narratives based on the four topics of order, continuity, frequency and time, within the framework of narrative theory in the time of Gerard Genet.
FINDINGS: A poor person breaks the sequences of time using artistic techniques. Time-lapse in the novel "Dancers" is retrospective and by using descriptive pause tricks and creating a scene, it has slowed down the narrative time routine and its negative acceleration. These patterns of chronological apricot complicate the narrative, and this has added to the novel's appeal and richness.
CONCLUSION: In the novel "Dancers", this author narrates in a realistic way. Realism is the dominant element of his work, which apart from fictional elements has played a significant role in the process of his works to date. In this story, the narrator with the third point of view of the omniscient person, by confusing time in the narrative, associates the reader with a narration of people, places and events and shows the events. Using artistic techniques, he disrupts, delays, or speeds up sequence relationships.
Machine summary:
روش مطالعه : اين پژوهش با روش توصيفي، تحليلي و با بررسي شماري از روايتهاي رمان رقصندگان براساس چهار مبحث نظم ، تداوم ، بسامد و زمان ، در چهارچوب نظريۀ روايت در زمان ژرار ژنت است .
تاکنون پژوهشهاي گوناگوني در مورد روايت شناسي صورت گرفته ؛ اما جنبه هاي روايي ساختار در هيچ يافته اي از آثار فقيري تحليل نشده است ؛ بنابراين بررسي اين داستان از منظر روايت شناسي گامي نو در بيان داستانهايي روايي است که بستر رشد بيشتر علم روايت شناسي را در ادبيات داستاني معاصر فراهم ميکند.
پراپ با ريخت شناسي قصه هاي عاميانه و تجزيه و تحليل عناصر داستاني، شيوه اي نو در ساختار قصه بوجود آورد که بعدها بنياد روايت شناسي براساس آن پايه ريزي شد؛ بنابراين بررسي عناصر دروني متن که بعنوان سازه هاي داستان ، ساختار آن را طرح ريزي ميکند، هدف اصلي نظريۀ روايت شناسي است که «در پانزده سال گذشته جاي نظريۀ رمان را در مطالعه ادبيات گرفته است » (همان : ص ٥).
هدف از اين پژوهش تحليل رمان «رقصندگان » امين فقيري براساس نظريۀ «روايت در زمان » ژرارژنت و بررسي عنصر زمان در اين داستان است که طبيعتاً با بسط و توضيح بيشتر جنبه هاي مختلف نظريۀ ژنت نيز همراه خواهد بود.
خوانندة اين سطور در داستان ، مدام بدنبال آن خواهد بود که آيا اختر خانم فرج را داماد خواهد کرد؟ و يا آيا باران خواهد باريد؟ تداوم و استمرار دومين رابطه اي که ژنت از مقوله هاي زمان روايت بررسي ميکند، تداوم و ديرش زماني است .