Abstract:
فرقۀ واقفیه با استفاده از روایاتی، غسل امام پیشین توسط امام بعدی را یکی از نشانههای امامت تلقی کردهاند و از این راه، نسبت به امامتِ امام رضا(ع)، که هنگام غسلِ بدنِ مطهرِ امام کاظم(ع) _حداقل در ظاهر_ در بغداد حضور نداشتند، اشکال میکردند. این مسئله، در عمل به شکل یک قاعدۀ کلامی مهم درآمده است و در صورتِ پذیرشِ آن توسط امامیه، میتواند علاوه بر امامت امام رضا(ع)، در امامت امام جواد(ع) نیز تشکیک کند؛ چراکه ایشان نیز _حداقل در ظاهر_ در غسل پدر حاضر نبودهاند. ازاینرو، بررسی این مهم، اهمیت بسزایی دارد. از مهمترین گامها در بررسیِ این قاعده، بررسی معنای آن _ بر فرضِ صدورِ اصل آن_ است. در همین راستا، این مقاله در پی بررسی احتمالهای گوناگونی است که میتوان از این قاعده تصور کرد. همچنین میکوشد تا با استفاده از قرینههای مختلفِ لفظی و تاریخی و با نگاهی جامع به همۀ مدارکِ این قاعده، بهترین احتمال معنایی را برای آن مشخص سازد.
The Wāqifite sect believed that only the next Imam is authorized to abolish the previous Imam by using some traditions and considered that as evidence of Imamate and through this way propounded some doubts in the Imamate of Imam Riḍā since he didn’t participate in his father’s funeral abolishment. This tradition became a rule in the doctrine of Imamate and in addition to the Imamate of Imam Riḍā, could make some challenges on the Imamate of Imam Jawad, as he also was not present in his father abolishment. Thus, the study of these traditions is of significance. Of the most important steps in the study of these traditions is their meaning. So, this article tries to survey the various semantic probabilities that could be deduced from this rule. The best meaning of these traditions according to the literal and historical indications and a general survey of all the sources of these traditions is discussed in the paper.